Wat is Taaldans?

Schoolbordtekening van dansende kinderen

Wat is Taaldans?

Taaldans® is een methode voor bewegend leren met het jonge kind, ontwikkeld
door grondlegster Lenneke Gentle. Het is een zeer kindvriendelijke methode die
kinderen spelenderwijs kennis laat maken met nieuwe begrippen en die ze deze laat
eigen maken met behulp van hun lijf. Dat betekent bijvoorbeeld leren wat groot
is door jezelf herhaaldelijk groot te maken en ook groot (en klein) te bewegen
door de ruimte. Uniek aan deze methode is dat het gebeurt op muziek.


Taaldans is meer dan dans alleen.

Tijdens de Taaldans-lessen bewegen de kinderen niet alleen. Ook spel,
muziek en zang komen elke week voorbij. Door de woorden spelenderwijs veelvuldig
mee te zeggen, mee te zingen, erover te rappen en te rijmen, beklijven deze
veel eerder en veel langer. Het werken met muziek heeft een unieke uitwerking
op het brein en zorgt er bovendien voor dat herhalen (noodzakelijk bij het je
eigen maken van een taal) moeiteloos gaat. Aanstekelijke versjes en liedjes, op
maat geschreven, hoor je terug op de gang en het plein. Bijpassende concrete
materialen voor elk kind, maken het feestje compleet.


Dansmaterialen in de taaldansles
Taaldans: concrete materialen voor elk kind


Taaldans doelen

Taaldans heeft tot doel dat kinderen spelenderwijs, dansenderwijs leren.
Want tientallen jaren onderzoek toont aan dat bewegend leren loont. (Onderzoek
RUG 2015
 en Advies Nederlandse Sportraad 2019.) 
Het brein wordt actiever, er worden nieuwe verbindingen aangelegd in de hersenen,
bestaande verbindingen tussen hersencellen worden 
verstevigd. Kinderen tot
ongeveer 7 jaar zijn ook volop bezig met hun 
motorische ontwikkeling en
alleen door heel veel te rennen, springen, rollen en 
doen, doen, doen, leren zij
hun lijf beter beheersen. Spieren worden sterker, motorische 
vaardigheden ontwikkelen
zich. Zowel de grove motoriek (bijvoorbeeld van springen 
op twee benen, naar
springen op 1 been, via hinkelen op elk been afzonderlijk 
naar huppelen)
als de fijne motorische vaardigheden bijvoorbeeld bij vingerversjes 
of schrijven en tekenen in de lucht. 

De sociaal emotionele ontwikkeling krijgt een positieve impuls, want samenwerken,
even wachten op je beurt (impulsbeheersing), tegelijk bewegen of juist helemaal
alleen durven dansen zijn logischerwijs ook onderdeel van de lessen Taaldans.
Doordat de kinderen de woorden tijdens de Taaldans-les heel vaak horen, plaatsen
ze deze in hun netwerk van woorden rondom het onderwerp van de les en
uiteindelijk zullen ze deze woorden ook gaan gebruiken. Spelen, zingen, dansen en
plezier maken helpt hen daarbij.


Taaldans en methodes, Taaldans en thema’s

Of jouw (voor-)school werkt met Piramide, Schatkast, Kleuterplein of nog
een andere methode maakt voor Taaldans niet uit. Elke les wordt op maat gemaakt
met de woorden-/begrippenlijst én het thema die de groepsleiding of
groepsleerkracht mij aanreikt. De methode Taaldans en Rekendans is zo ontworpen
dat de Taaldans- en Rekendansdocent in staat is om élk leerdoel om te zetten in
een beweegles in élk willekeurig thema. De Taaldans-lessen sluiten altijd aan
bij de SLO-leerdoelen.


Taaldans én Rekendans?

Omdat het bij peuters, kleuters en groep 3 nog heel erg moeilijk is om taal
volledig los te koppelen van rekenen, heet de methode eigenlijk ‘Taaldans® en
Rekendans®’

Wanneer je met kinderen werkt aan de woorden groot, klein, breed, smal,
leren ze niet alleen wat groot is en wat klein is, maar leren ze ook de
voorwaarden die ze nodig hebben om later te kunnen vergelijken en ordenen. Het
woord breed kan in jouw woordenlijst staan. Het begrip breed hoort echter óók
bij het rekengebied voor kleuters. Zo verweven als de leerdoelen uit het taalgebied
en het rekengebied zijn bij het jonge kind, zo nauw zijn ook Taaldans en Rekendans
met elkaar verweven.  

crepepapier in de wind
Taaldans over de wind en kleuren

Taaldans iets voor jouw peuters, kleuters of groep 3?

Kunnen de jongste groepen op jouw (voor-) school wel een taal- of
rekenimpuls gebruiken? Zijn jullie bezig met bewegend leren maar zoeken jullie
een geschiktere methode specifiek voor het jonge kind? Dan ben je Studio De Mol
aan het juiste adres. Neem contact op via info@studiodemol.nl
en ik vertel je geheel vrijblijvend alles over mijn werkwijze.


Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
Wat is Rekendans®?
Zes redenen voor dans in het P.O.
Dans is niet leuk, 4 mythes over dans


Miranda Molhoek | Studio De Mol; bewegend leren met HJK
Voor Taaldans® en Rekendans®lessen aan het jonge kind
Voor inspiratieworkshops bewegend leren aan jonge kind-professionals