bewegend leren materiaal gewoon bij het grofvuil

Materialen meezeulen? Waarom?

Zoals je misschien wel weet, ben ik gek op het gebruiken van materialen in mijn bewegend leren lessen. Dat doe ik omdat ik probeer de nieuwsgierigheid te prikkelen, alle zintuigen probeer aan te spreken en alle kinderen wil stimuleren om mee te doen in mijn les. Een theatrale aanpak met ondersteunde materialen helpt daarbij. Zeker bij kinderen die de taal nog niet machtig zijn, kan het gebruik van concrete materialen erg helpen bij het begrip van waar de les over gaat. (Meer over de ‘why’ van mijn materialen lees je in dit artikel.)

De vraag van vandaag…

Het afgelopen jaar deelde ik vele bewegend leren tips met jullie waarbij ik uitging van een materiaal. Gewoon om jou een keer anders te laten kijken naar materialen en anders te kijken naar bewegend leren. Deze tips werden enthousiast ontvangen en uit de reacties kwamen veel mooie gesprekken en vragen naar voren. Een van die vragen beantwoord ik vandaag: Wáár haal je al die materialen toch vandaan?

crêpepapier: goedkoop en eindeloos inzetbaar

Crêpepapier

Een van mijn favoriete materialen is, ja er wordt wel eens lacherig over gedaan: crêpepapier! Crêpepapier is op elke school en op elk kinderdagverblijf in grote getale aanwezig en kost bijna niets. Met crêpepapier kun je op een eenvoudige manier de wind beleven. Ga lekker naar buiten met allemaal een lint en kijk maar wat de wind doet. Zoek een muur op op het plein of nog mooier: een hoek. En kijk eens wat er met je lint gebeurd. Durf jij je lint ook los te laten? (Soms neemt de wind hem dan mee!). Maar ook binnen heb ik met linten de grootste lol. Je kunt er hoog en laag mee bewegen, snel en langzaam, je kunt het lint achter je aan laten dansen, maar ook omhoog gooien en weer opvangen. Je kunt ontdekken wat het lint doet als je rondjes draait. De mogelijkheden zijn legio.

de wcrol als verrekijker
de wc rol in de hoofdrol

De wc rol

Materialen als ondersteuning in mijn bewegend leren lessen kunnen overal vandaan komen. Ik recycle graag afval en kwam zo op het idee om van twee lege wc rolletje verrekijkers te maken, toen we op zoek gingen naar de eerste bolletjes in de lente. Deze verrekijker kwam mij ook handig van pas toen een nog geen Nederlands begrijpen jongetje niet mee durfde te doen. De eerste weken keek hij door de verrekijker vanaf de bank toe. Later riep hij: (fonetisch) ‘joef joef, it’s growing!’ (Die had zittend aan de kant alles meegekregen over de lente!) En later toen er een peuter op de gang heel aanwezig was en mijn kleuters afleidde, gaf ik haar een verrekijker en wees op het raam aan de andere kant van de aula. Trots als een pauw ging zij met papa uit het raam kijken. De rust in mijn groep was weer wedergekeerd 😉

leren met lijf!
leren met je lijf!

Grof huisvuil?

Het vraagt ook een andere manier van kijken naar de wereld om je heen. Deze prachtige klok kwam uit de afvalcontainer voor deur bij mijn verbouwende buren. Blijkbaar was de klok stuk (de glasplaat is eraf). Maar ik keek uit mijn slaapkamerraam en zag mijn kans schoon! De kleuters hebben lessen gedanst over het dagritme en ook over snel en langzaam met deze klok erbij. Groep 3 heeft gedanst over klokkijken en over de verschillende klokken die er bestaan. Met behulp van mijn reuzeklok, kon ik de draairichting van de wijzers, de verschillen in grootte van de wijzers, maar ook de verschillende tempi van draaien goed demonstreren! Daarnaast liet ik de klok aangeven hoe laat het was, waarna de kinderen het omzetten in hun lijf.

Kijk en verwonder je!

Mocht je weer eens aan de slag gaan met bewegend leren, kijk dan eens met andere ogen naar de materialen die al voor het oprapen liggen. Houten ritmestokjes kunnen van alles verbeelden van trommelstokjes, tot dirigeerstokjes, tot fluit (thema muziek). Houten blokken uit de groep kun je gebruiken om de hardheid van materiaal en bewegingen aan te duiden, net als sjaals (liggen er bij jou ook jongleerdoekjes in een la in de gymzaal?) of een zachte fleecedeken. Met lint waarmee je kleding opleuken kunt, kun je patronen laten voelen (hoekig, hobbelig, slingerend). Met de Vitamini’s kun je leren over gezond eten, het verschil tussen groenten en fruit, maar ook onderscheid leren maken op bijvoorbeeld kleur.  Met de hele groep sparen voor Vitamini’s vergroot de betrokkenheid van de hele familie bij jullie school of kinderdagverblijf! 

Boekentip!

Op bezoek bij een schat van een leerkracht met een schat aan jonge-kind-kennis in huis, liet ze mij kennismaken met het volgende boek: Kleutergym met alternatief materiaal – Ans Göring-Lamers en Fineke ten Napel-Schuring. Een mooi inspirerend boek voor iedereen die meer wil doen met andere materialen. Tijdens gym en tijdens bewegend leren!

Ik vind het leuk om van jou te lezen, welk materiaal jij binnenkort eens gaat uitproberen in jouw groep! Op elk bericht reageer ik en ook met al jouw vragen kun je altijd bij me terecht. Laat je iets van je horen?

Miranda Molhoek

Dit artikel werd je aangeboden door
Miranda Molhoek | Studio de Mol | Bewegend leren met HJK

Geef een reactie

Scroll Up