Bewegend leren, Het jonge kind

Symposium Hart voor de kleuter

Mark Mieras geeft een lezing

Ik was bij het Symposium Hart voor de kleuter georganiseerd door de WSK
op zaterdag 9 maart 2024 in Gouda.

WSK

De Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs bestaat uit kleuteronderwijzers en deskundigen met een hart voor kleuters. Zij willen graag de kennis van het oude kleuteronderwijs van vroeger, dat in rap tempo dreigt te verdwijnen, onder de aandacht brengen en verspreiden bij álle (kleuter)leerkrachten in Nederland. Want vroeger bedroeg de opleiding voor kleuterleidster vier jaar. In België duurt de hele opleiding voor deze groep kinderen, die bewezen anders leert dan het schoolkind, op dit moment drie jaar (te zien in de YouTube documentaire “Het kind en het badwater”.)

Tegenwoordig in Nederland is de kennis over de kleuter tijdens de gehele PABO slechts een flard, zo viel te horen van de jonge leerkrachten op het symposium.

Goodie bag Hart voor de kleuter


Vooruitkijken ‘plus’

Tonny Sijm en Vera Oltmans (de één kleuterleerkracht, de ander oud-kleuterleerkracht) openden de dag met een levendige, theatrale toespraak, waarbij hun originaliteit en vertelkracht van het podium afspatte. Je begrijpt meteen waarom bij leerlingen ongetwijfeld elke dag aan hun lippen hangen/hingen. De boodschap? Niet alleen terugkijken en zeggen wat hadden we het toen goed. Vooruit blijven kijken én door blijven ontwikkelen, zónder de waardevolle kennis van vroeger over kleuters af te wijzen of te negeren.


Lezing, workshop

Annemieke Hoogeboom verzorgde een plenaire lezing over reflexen en de gevolgen van niet goed geïntegreerde reflexen. Daarna volgde een workshopronde waarin ik bij Annemieke bleef. Kennis die ik al een tijdje volg via diverse kanalen, werd herhaald en verdiept. Hoe interessant! Ik heb waanzinnig veel geschreven en gefotografeerd, want hier hoorde ik opnieuw hoe goed het eigenlijk is wat wij Taal- en Rekendansdocenten aan bewegingsmogelijkheden aan de peuters en de kleuter bieden. En ook al doe je het dagelijks, deze bevestiging is toch weer even fijn!


OCW

Aanwezig was ook een delegatie van OCW, waar de WSK vaak overleg mee heeft.


Gymleerkrachten op de bres

Na bijkletsen met twee collega’s die ik daar toevallig ontmoette, was het tijd voor een plenaire lezing door Hans Stroes van Alles is beweging en een workshop van Guy Stevens.
Hans Stroes is ook onderzoeker, ontwikkelaar en motorisch remedial teacher en sprak over de bewegingsarmoede en haar gevolgen.
Guy Stevens sprak over zijn boek “Help! Teveel kinderen vallen uit op school” uitgegeven in eigen beheer.

Beide heren, beide oud-gymleerkracht, constateerden hetzelfde: de kinderen die opvielen qua motorische vaardigheden bleken keer op keer dezelfde kinderen die uitvielen met lezen of die bespreekgevallen waren!
Waar Guy graag de nadruk legt op het belang van vrij spel voor de kleuter, waarin dan alles wat ontwikkelt zou mogen worden vanzelf aan bod kan komen, mits het plaats vind in een rijke omgeving én kinderen voldoende tijd krijgen (liefst onbeperkt).
Legt Hans de nadruk op extra ontwikkelingsstimulatie in de praktijk, door bijvoorbeeld handengym, kleien, pincetgreepspelletjes, ‘arm’dansjes, etc.

Een prachtige quote hierbij vond ik:
“Je kan het psychologisch leerproces van een kind niet stimuleren zonder het biologische aspect te begrijpen”
Ph. D. Mona Delahooke, kinderpsychologe


Enerverende afsluiting

Als je tijdens een workshop het gevoel bekroop dat goed spreken niet ieders talent is, ondanks alle kennis die iemand in huis heeft en ondanks het goede doel dat iemand voor het voetlicht probeert te brengen, dan wíst je aan het einde van de dag, hoe een zaal klinkt als een échte spreker zijn publiek meeneemt…

Betsy van der Grift was afwezig en dus had de WSK Mark Mieras gevraagd. Hij kwam en sprak. En hoe. Wat een spreker. De hele zaal hing ademloos aan zijn lippen.

Mark Mieras geeft een lezing
Mark Mieras voor de WSK over de kleuter

Wat ik op mijn netvlies hield na zijn verhaal? “Als je plezier ziet, dan wordt er ontwikkelt, dan wordt er geleerd. Ook in de kleuterklas. Het werkt ook andersom: als hersenen zich lekker ontwikkelen, zorgen ze ervoor dat plezier ervaren wordt, zodat herhalen makkelijker wordt”. (“Gedreven door plezier”.)


Vrijwillig hard werken voor de kleuter

De WSK die bestaat uit een kerngroep van vrijwilligers, heeft ons, bezoekers een prachtige dag bezorgd. De locatie (Driestart Educatief in Gouda) was top, de lunch was lekker, de stands informatief, de lezingen en workshops interessant, de mensen vriendelijk en behulpzaam en de goodie bag en het afscheidskadootje zo aandachtig samengesteld. Enig minpuntje vond ik de wijze van workshop-inschrijving. Die was nogal chaotisch. Maar daar heb ik henzelf al over gemaild.
Het was tenslotte de eerste keer dat er op hun symposium meer dan 200 deelnemers afkwamen. Die allemaal deze kennis over de kleuter zullen verspreiden over heel het land.
WSK: goed gedaan!
Ik kom een volgende keer graag weer!

 

Miranda Molhoek | Studio De Mol: bewegend leren met HJK
www.studiodemol.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *