Bewegend leren

Recensie Nelsons Dansboek

Nelsons Dansboek

Recensie van Nelsons Dansboek

Een doe-het-samen-boek vol prikkelende spelletjes om met je kind te bewegen en je eigen dans in elkaar te knutselen.

Waarschuwing! Nelsons Dansboek niet lezen voor het slapen gaan! Dit is géén voorleesboek. Stilzitten is gegarandeerd onmogelijk. Nelsons Dansboek is een boek waar de energie vanaf spat! De fantastische kleurrijke en beweeglijke illustraties van Emma Thyssen waarmee het boek is doordrenkt, spreken kinderen en beweeglijke volwassenen zeker aan. En zetten hen aan tot beweging.

Dansen doe je samen!

Nelsons Dansboek heeft een nogal lange ondertitel, maar die titel vertelt je precies wat je van dit boek kunt verwachten. Het boek staat vol met fantasievolle oefeningen en spelletjes die je helpen om thuis dans te laten voelen, beleven en doen! De dans die in het boek wordt beschreven is gestoeld op dansexpressie, hedendaagse dans en improvisatie. Je zult in dit boek geen voorgekauwde danspasjes terugvinden. En het allerbelangrijkste en mij het meest aansprekende is: je doet dat sámen met je kind.

Veilige inhoud 😉 Uitvoerig getest!

De oefeningen zijn toepasbaar op kinderen vanaf 4 jaar. De principes die spelenderwijs aan bod komen in Nelsons Dansboek zijn allemaal gebaseerd op de danselementen lichaam, tijd, ruimte en kracht. Voor dansmensen bekende koek. Voor niet dansers wordt alles goed uitgelegd. De dansoefeningen uit Nelsons Dansboek zijn getest door echte gezinnen en dat is een fijne aansporing om verder te lezen. Er wordt kort verteld wie Nelson is (een lekker beweeglijke kleuter), wat hij graag doet en welke mensen uit zijn gezin je nog meer tegen komt. Achterin het boek vind je ook nog waardevolle informatie over waarom mensen dansen, waarom dans gezond is en welke kansen je je kinderen kunt bieden door te dansen.

De inhoud van Nelsons Dansboek

Er wordt uiteengezet wat belangrijke voorwaarden zijn om te kunnen dansen. Tips om een fijne tijd te hebben, dansend, samen met kind. Deze tips bieden ook verdieping, wanneer jij en je kind er geen genoeg van kunnen krijgen en de oefeningen steeds opnieuw en opnieuw willen doen. Zij maken Nelsons Dansboek -mijns inziens- ook heel erg geschikt om de oefeningen te doen met oudere kinderen. Dit boek is dus zeker niet alleen inzetbaar om dans te beleven met kleuters, maar kan ook nog jaren daarna dienst doen. Heel leuk gevonden vind ik de manier waarop de danselementen (lichaam, tijd, ruimte, kracht) worden uitgelegd als tools om de bewegingen die ontstaan tijdens de dansspelletjes om te kunnen zetten in dans. Dan volgen de 20 dansspelletjes. Deze zijn beschreven met korte heldere instructies en illustraties. En tot slot een oefening die de dansmachine heet. Deze oefening helpt jou en je kind om samen een heuse choreografie te creëren. Als dansdocent vind ik het fantastisch om te zien hoe, voor mij heel bekende principes, gevangen en uitgelegd worden in zeer fantasievolle teksten, illustraties en tips.

De wegversperring: een voorbeeld

Iedere nieuwe oefening begint met een klein verhaaltje over wat Nelson of een van de gezinsleden mee maakt. De beschrijving van Nelsons gedrag in Nelsons Dansboek zal herkenbaar zijn voor heel veel kleuter ouders. “Nelson neemt nooit de gemakkelijke weg. Van de woonkamer naar de hal klautert hij het liefst over de zetel. Op weg naar school rent hij drie keer om elke boom heen….” Vervolgens wordt de bijbehorende oefening kort en bondig maar helder uitgelegd. In de dansoefening over wegversperringen dansen papa en Nelson samen een afgesproken parcours door de woonkamer, vervolgens maakt papa de gekste wegversperringen met zijn lichaam, en ten slotte wisselen ze de rollen om.

Nelsons Dansboek is een aanrader

Nelsons Dansboek is geschreven en getekend in een voor ouders en kinderen aantrekkelijke stijl. De illustraties zijn prachtig en verhelderend.  De taal is Nederland met af en toe een licht Belgisch tintje. Ik vind Nelsons Dansboek écht een grote aanrader voor alle ouders die van dansen houden. Voor alle ouders die van sport en spel en bewegen houden. Voor alle ouders die graag in verbinding met hun kind willen spelen en dansen. Voor ouders die hun band met hun willen versterken. Voor ouders die graag meegaan in de fantasie van het kind, die zich weer even kind willen en durven voelen. Maar zeker ook voor alle collega dansdocenten met kinderen. En voor alle dansers met kinderen, zowel uit het amateurveld als de professionals. Kortom Nelsons Dansboek is een aanrader voor ieder ‘kind’ (4-104 jaar) dat graag beweegt!

Over de makers en meer

Dafne Maes studeerde hedendaagse dans en wordt als dansexpert gezien. Ze danst (e), ze choreografeert, ze onderzoekt dans en ze is danseducatief medewerker bij o.a. het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. “Alles aan dans prikkelt haar en die prikkels geeft ze graag door aan kinderen”. (www.dansendansen.be)
Laura van Bouchout is journaliste en de “geestelijke mama van Nelson”. Ze schreef ook Nelsons Acrobatenboek (2013), Nelsons Yogaboek (2015) en Nelsons Ninjaboek (2017).
Emma Thyssen is illustrator en ontwerper van kinderboeken, kindercollecties en van heel veel meer.

Nelsons Dansboek