dansend kind

Nieuw beweegadvies voor peuters en kleuters, wat kun jij ermee in je groep?

 

In navolging van het buitenland en in opdracht van de minister van VWS richtte de Gezondheidsraad de ‘Commissie Beweegadvies 0-4 jaar’ op en kwam met beweegrichtlijnen voor baby’s, dreumessen, peuters en jongste kleuters. Vervolgonderzoek en monitoring is nodig, voorlopig worden de WHO adviezen gehanteerd. Het Kenniscentrum Sport en Bewegen publiceerde de bevindingen, waarom een brede groep (professionals en ouders) had verzocht.

 

 

De uitkomst

Samengevat komt het neer op méér bewegen en minder stilzitten.
(Ik kies ervoor de richtlijnen voor kinderen onder de 1 jaar in dit artikel buiten beschouwing te laten. Wil jij hier wél meer over weten, klik dan hier.)

Voor kinderen van 1 tot en met 3 jaar gelden de volgende adviezen:
– Minimaal 3 uur per dag bewegen, waarvan voor de driejarige minimaal 60 minuten per dag wat intensiever.
– Langdurig stilzitten zo veel mogelijk beperken. Bijvoorbeeld ‘vastzitten’ in een stoeltje of wippertje. Géén schermtijd onder de twee jaar, maximaal 60 minuten per dag voor 2- en 3- jarigen.

Voor 4-jarigen gelden de volgende adviezen:
– Dagelijks verspreid over de dag 3 uur bewegen, waarvan minimaal 60 minuten intensief.
– Drie keer per week spier- en botversterkende activiteiten (Hier zou ik als ervaren beweegdocent graag een specifiekere omschrijving lezen, voordat allerlei mensen hun eigen conclusies gaan trekken en ik weet niet wat voor rariteiten gaan verzinnen voor kleuters. Bij heel gewone kleuteractiviteiten zoals rennen, klimmen, klauteren en ravotten versterk je al spieren en verstevig je de botdichtheid!)
– Beperk langdurig stilzitten!
– Beeldschermtijd, hoe minder, hoe beter, maximaal 60 minuten per dag.

 

Wat zijn de voordelen?

Voor de leeftijdsgroep 0-4 jaar is er eigenlijk nog te weinig onderzoek gedaan, maar studies in andere landen, laten meestal zien dat meer bewegen en minder stilzitten bij kinderen vanaf 4 jaar het volgende oplevert:

  • Een betere gezondheid
  • Gunstigere (cognitieve en sociaal emotionele) ontwikkeling
  • Hogere botdichtheid
  • Hogere fitheid
  • Bredere motorische ontwikkeling

Het lijkt mij sterk, dat deze voordelen niet zouden gelden voor de groep kinderen onder de 4 jaar. Nederlands onderzoek is nog bezig.

 

Een gezond beweegpatroon bij het jonge kind is een gedeelde verantwoordelijkheid.
Wat kun jíj doen?
  1. Kijk eens anders naar de inrichting van je groepsruimte.
    Vanuit ons volwassene zijn stoelen en tafels praktisch. Maar zijn ze ook noodzakelijk? Is volledig op de grond werken mogelijk?
    Voor dreumessen, peuters en kleuters is laag spelen heel natuurlijk. Ook voor baby’s is het erg gezond om vrij te mogen bewegen op en over de vloer. Wat de ‘buiklig-tijd’ doet voor baby’s, doet ‘op de grond zit-tijd’ voor dreumessen, peuters en kleuters; het maakt ze sterker, doordat ze de hele tijd zelf moeten balanceren. Zo trainen ze hun rompspieren, hun balans en hun kracht.
    Weg met dat meubilair! Zelfs eten op de grond (aan een lage wegrijdbare tafel) is mogelijk. Ik ken al een Kindcentrum dat zo werkt. En ja, ook de pedagogisch medewerkers en leerkrachten zitten daar op de grond!
  2. Gebruik de directe omgeving van je kinderdagverblijf of school optimaal.
    Natuurlijk speel je buiten op het plein. En bij het thema ‘kinderboerderij’ ga je op bezoek bij de boerderij in de buurt. Maar ga je wel eens zo maar wandelen in de wijk? Op zoek naar bomen, bloemen, huisnummers, vogels, de wolken? En gebeurt dat al zo vaak mogelijk? Een klein rondje is bij de jongsten al voldoende, en: laat ze lekker zelf lopen!
  1. Informeer, stimuleer en inspireer ouders (en collega’s).
    Ook ouders steunden het verzoek aan de minister van VWS, ook zij gaven aan behoefte te hebben aan richtlijnen en advies. Verspreid de artikelen van het Kenniscentrum Sport en Bewegen: hang ze op in kdv én school en deel ze in de nieuwsbrief. Daag ouders uit om op de fiets of lopend te komen. Om de auto wat verder weg te parkeren en het laatste stukje te lopen (de wijk zal je dankbaar zijn.)
    Gebruik een ouder-informatie-avond (al dan niet gesteund door de GGD) om het belang van bewegen te benadrukken. En grijp deze kans aan om uit te leggen waarom het belangrijk is kinderen zelf te laten lopen.
  1. Schakel vakdocenten in.
    Muziek op Schoot-docenten (MOS), peuterdans- en kleuterdansdocenten, Taal- en Rekendansdocenten en sommige gymleerkrachten zijn speciaal geschoold voor bewegen met deze leeftijdscategorie. Dat is nodig, want deze leeftijdsgroep vereist specifieke kennis en vaardigheden en een andere aanpak dan kinderen vanaf groep 3 en ouder. Maak gebruik van deze gespecialiseerde vakmensen, laat ze de kinderen eens per week lesgeven, doe en kijk mee, en breidt zo meteen ook je eigen vaardigheden uit. Wederzijdse inspiratie en uitwisseling gegarandeerd!
  1. Studio De Mol biedt elke week een eenvoudig stappenplan aan voor bewegend leren met peuters, kleuters en groep 3. Je vindt deze plannen op Facebook en op Instagram. Daarnaast is er de maandelijkse nieuwbrief, waarin telkens inspiratie en ideeën of tips voorbij komen voor de aanpak in jouw eigen groep. Tot slot staan er downloads op de website. Allemaal eenvoudig uitvoerbaar met minimale middelen.

Wat kan ík doen?

Naast de stappenplannen, downloads en de nieuwsbrief, biedt Studio De Mol Taaldans® en Rekendans®-lessen voor peuters, kleuters en groepen 3.
Tijdens deze wekelijkse bewegend leren lessen op muziek, zetten wij het thema van de groep om in danslessen waarbij door jullie gekozen woorden en begrippen centraal staan.  De kinderen spelen, dansen, zingen en hebben veel plezier, terwijl ze nieuwe woorden krijgen aangeboden, deze inoefenen en met échte materialen mogen spelen. Want wij werken altijd zo veel mogelijk met concrete materialen.  De liedjes en versjes mág je de rest van de week blijven zingen met je groep. Dat hoeft niet, maar het helpt wel, want er wordt bíjna altijd bij bewogen!
Dit schooljaar zijn we actief op scholen in Den Haag, Heerhugowaard, Zwaag, Hoorn, Bergen, Egmond aan Zee, Sint Pancras en Petten.   
Meer lezen? 
Wat is Taaldans®?
Wat is Rekendans®?
Kennismaken?
info@studiodemol.nl


Het nieuwe beweegadvies voor 0 tot 4-jarigen geeft specifieke richtlijnen over meer bewegen en minder stilzitten. 

Welke tips uit dit artikel ga jij ter harte nemen? Waar ga jij mee aan de slag?
Ik lees het graag!

Miranda Molhoek | Studio De Mol; voor bewegend leren met HJK

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:
Zes redenen voor dans in het primair onderwijs
Barrevoets bewegen, 8 redenen voor blote voeten in jouw groep
Wat is Taaldans®?
Wat is Rekendans®?
Wat houdt jou tegen?

Geef een antwoord

3 × 3 =