Rekenbegrip 'hoog'

De uitnodiging

In december 2020 werd ik benaderd door Medilex Onderwijs of ik een onderdeel van het congres ‘Rekenen voor kleuters’ voor mijn rekening wilde nemen. Ik was verrast en voelde me vereerd, dat wilde ik wel, maar hoe ziet een congres eruit, nu met corona? In december was er sprake van 30 deelnemers in de congreszaal die actief deelnemen (mijn bijdragen zijn altijd interactief) en de rest van de deelnemers zou thuis volgen via een live stream. Dat bezorgde me wat ongemak, maar het zou pas in mei plaatsvinden, dus wie weet wat er dan mogelijk zou zijn? Ik zei ja!

Vorige week woensdag, 19 mei 2021, was het zo ver.

Er waren geen deelnemers live aanwezig, ik bevond me samen met de andere sprekers in de corona-proof opnamestudio van Medilex Onderwijs in Zeist. In verband met het interactieve karakter van de sprekers die dag, was er gekozen voor Zoom in plaats van een live stream. Dat nam het ongemak van 20 seconden vertraging weg.

De sprekers

De eerste spreker en dagvoorzitter was Prof. Dr. Hans van Luit (Universiteit van Utrecht, de enige bijzonder hoogleraar dyscalculie die Nederland rijk is) over het vroeg signaleren van rekenproblemen bij kleuters en over het belang van een uitstekende beheersing van rekentaal. Daarna was de beurt aan Pauline van Vliet, over rekenen (meten en meetkunde) in prentenboeken. De derde spreker was Anneke Noteboom over rekenen in spellen (getallen en getalbegrip). En het slot van deze dag lag in mijn handen: Rekenen met je lijf voor kleuters.

De dag

Ik was de gehele dag aanwezig, omdat ik uitgenodigd was ook de rest van de sprekers te volgen. En zo kon ik meten acclimatiseren en de technische kant van de dag bekijken. Want hoewel ik tegenwoordig vaak lesgeef via Zoom of video is tegelijkertijd een PowerPoint presenteren, de chat bijhouden, schakelen tussen demonstreren, enthousiasmeren en activeren en weer terug naar presenteren, andere koek.

Hoe het ging?

Als je het mij vraagt hartstikke goed. Ik sprak al eerder voor groepen leerkrachten en andere jonge kind professionals (logopedisten, vakleerkrachten gym, collega’s uit de kunsten e.a.) maar nog nooit zo kort. Ik was heel gelukkig dat mijn Medilex bijdrage bijna (op 5 minuten na) in mijn uur paste. Hoewel het binnen beeld blijven tijdens de interactieve beweegmomenten nog wel voor een uitdaging zorgde, liep ook dat prima. De deelnemers reageerden enthousiast én deden volop mee vanuit hún locatie.

De insteek van mijn bijdrage was tweeledig:

1. Laten zien hoeveel rekenen méér is dan alleen getallen en getalbegrip.
2. Veel inspirerende voorbeelden meegeven om direct de volgende dag in de groep te kunnen starten met bewegend rekenen met kleuters.
Mijns inziens is bovenstaande helemaal gelukt! Ik ben een blij mens.

Iets voor jou?

Rekenen met je lijf is een prachtige manier om kinderen te laten kennismaken met rekentaal, om ze te leren om te gaan met oriëntatie in de ruimte, met vormenkennis, met begrippen rondom inhoud, lengte en meer. Om spelenderwijs te ervaren en redeneren over verhoudingen en verbanden en natuurlijk getallen en getalbegrip. Wil jij hier meer over weten voor bijvoorbeeld de invulling van een studiedag of een teambijeenkomst? Neem contact op via info@studiodemol.nl

Interesse in wekelijkse lessen Taaldans® en Rekendans® voor jouw peuters, kleuters en/of groep 3? Ik vertel er graag vrijblijvend over in een kennismakingsgesprek: info@studiodemol.nl

 

Bedankt Jonne Lommerse voor deze kans!
En bedankt deelnemers voor jullie enthousiaste deelname vanuit de woonkamer, zolder of klas!

 

2021.5.25
Miranda Molhoek | Studio De Mol: voor bewegend leren met HJK

Geef een antwoord

twee × drie =