Over materialen en hun ‘why’.
Elke week neem ik naar mijn lessen aan jonge kinderen heel veel spullen mee. Omdat ik elke dag op een andere locatie werk, en soms op 1 dag op meerdere locaties kan dat best een opgave zijn. Alles uitpakken, gebruiken, opnieuw ordenen en weer inpakken. Mensen (ouders/leerkrachten/pedagogisch medewerkers) die mij daarmee bezig zien, vragen me best vaak: “Waarom sleep jij toch elke week zoveel mee?” Een korte post hierover op LindedIn kon op veel reacties rekenen. Vandaar. Vandaag een uitgebreid antwoord op die ene vraag. Over mijn materialen en hun ‘why’.
Materialen & Why? Het introduceren van een thema.
Alle attributen die ik meeneem, neem ik bewust mee en daar heb ik ook een doel bij. Dat kan het introduceren van een thema zijn. Bijvoorbeeld: “Vandaag gaan we werken over de lente. Zullen we vast op zoek gaan naar de eerste tekenen van de lente? Hier heb je een verrekijker, dan kun je veel beter kijken.” Alle kinderen krijgen een door mij gemaakte verrekijker (2 wc rollen aaneen gelijmd) en gaan op zoek. Het gebruik van de ‘echte’ verrekijker hierbij, maakt de betrokkenheid van de kinderen zo veel groter! Voor Het Jonge Kind is een willekeurig materiaal zo om te toveren in een magisch instrument, waarmee jij de betrokkenheid van het kind bij de lesstof en jouw lesdoel enorm vergroot. De oneindige fantasie van deze jonge doelgroep zorgt ervoor dat ik telkens weer graag en veelvuldig gebruik maak van concrete materialen. Dat is dus mijn eerste why!
Materialen & Why? Het verdiepen van de aangeboden stof.
Mijn lesdoel heeft altijd te maken met beweging. Of dat nou het in beweging zetten van het kind zelf is. Of dat het in beweging zetten van een materiaal is, waardoor het kind zelf ook mee beweegt. Mijn lesdoel heeft heel vaak te maken met bewegend leren (bewegend nieuwe begrippen laten voelen, beleven, horen, ruiken, zien, zeggen, zingen en leren). Dus dansen we nu niet meer alleen een rups maar gaan we samenwerken. Juist in die groepen waar samenwerken een echte uitdaging is. Door samen onder een hoeslaken eerst de rups en later de cocon te verbeelden (wat best wel spannend is want je ziet minder en moet de ander wel vertrouwen) versterk je de samenwerking én werkten we verder aan het groeien en krimpen. Als leren een beleving is, maken je lessen meer indruk! Mijn korte stukje op LinkedIn resulteerde in zoveel likes en reacties, dat ik denk dat jullie je heel goed kunnen voorstellen, hoe goed zoiets kan werken. Meer van mijn voorbeelden op foto en film kun je vinden op facebook.
Materialen & Why? Het erbij betrekken van kinderen die het even niet meer zien zitten.
Ik werk voornamelijk met jonge kinderen en die hebben een grote natuurlijke bewegingsdrang. Deze bewegingsdrang gebruik ik juist om ze nieuwe begrippen aan te leren en om relatief nieuwe begrippen in te oefenen. (Taal- en Rekendans, meer hierover lees je hier.) Maar soms kan het voorkomen dat het een kind niet lukt om mee te gaan in de door mij ontwikkelde les. Omdat een kind net uit een totaal ander land hier is gekomen en nog in een cultuurshock verkeert. Of omdat het kind net op school zit en nog te moe is zo aan het einde van de dag. En soms omdat het kind last heeft van de vele prikkels op school en even moet/wil uitschakelen tijdens mijn les. Dan is het erg fijn, dat het kind dat nog niets van mijn lessen begrijpt een concreet materiaal in handen krijgt wat hij wel begrijpt (taal is overbodig, de 2 wc rollen zijn een verrekijker) en waarmee hij vanaf de zijkant de andere kinderen mag observeren. Dan is het erg fijn dat het vermoeide kind het kuikentje even mag vertroetelen, dat helemaal zacht is op zijn harde snaveltje na. Dat snaveltje waarmee de andere kinderen en ik onze eierschaal stuk proberen te prikken. Dan is het fijn dat het overprikkelde kind zich even kan terugtrekken onder de chiffon sjaals die eigenlijk als vlindervleugels dienden. (Want 30 kinderen met elk 2 kleurrijke chiffon vleugels die om je heen vliegen als vlinders, ís ook gewoon heel veel…)
Mijn naam is Miranda Molhoek en ik help kinderdagverblijven, peuterscholen en scholen primair onderwijs bij Bewegend Leren met Het Jonge Kind. Dat doe ik door het geven van lessen Taal- en Rekendans aan de kinderen. En door het verzorgen van inspiratie workshops Bewegend Leren aan pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Ik zou het heel erg leuk vinden als jij mij laat weten of jij ook veelvuldig gebruik maakt van materialen op jouw groep. Dat kan gewoon hieronder in een reactie.
Inspiratie nodig?
Kun je zelf nog wel wat inspiratie gebruiken op het gebied van materiaalgebruik? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief. Eens per maand houd ik je op de hoogte van Bewegend Leren en… i.v.m. mijn veertigste verjaardag geef ik elke editie 4 tips weg. Tips om jou te inspireren op het gebied van Bewegend Leren. Met materialen en met muziektips. Zodat je gelijk aan de slag kunt. Aan het einde van het jaar ben jij zo 40 (!!!) tips rijker. En zullen jouw lessen wellicht nog meer indruk maken op de kinderen die je lesgeeft!
Dit artikel is geschreven door Miranda Molhoek.
Dansondernemer, dansende vrouw, dansende moeder en trotse eigenaar van Studio de Mol:
een pop-up dansschool voor dans en educatie op elke locatie.
Inspirator bewegend leren, Docent Taal- en Rekendans, Vakdocent dans, Cultuurcoach dans,
Sámen Peuterdansen, Deskundigheidsbevordering kinderopvang/p.o., Specialist Dans en HJK