zuurstoftanks

In de praktijk

We zien het allemaal wel eens gebeuren als we voor een groep staan. Tim is afgehaakt, Eva begint te gapen en Mo kijkt suf voor zich uit…

 

Zuurstof voor je brein

Het brein is een van de meest zuurstof-afhankelijke organen in je lijf. Het bestuurt zintuigsystemen, beweging, lichaamsfuncties, onze cognitie en logisch denken, onze emoties, onze verbeelding en creativiteit en ons geheugen. Onze hersenen gebruiken 25% procent van onze totale energie, 20% van je totale hoeveelheid bloed en maar liefst 20% van je zuurstof.

 

Wat hebben je hersenen nodig?

In veel scholen en kantoorgebouwen is de zuurstofvoorziening niet om over naar huis te schrijven. Ruimtes (en dus zuurstof) worden gedeeld met een groot aantal anderen. Zeker bij kantoortuinen en unitonderwijs (waarbij kinderen zijn ingedeeld met meerdere leerjaren bijeen). Ramen kunnen vaak niet open, zijn kapot of te klein. Of er kleven andere bezwaren aan het openzetten van een raam: geluidsoverlast, de zonwering kan dan niet meer omlaag, de raambekleding gaat hinderlijk klapperen, de werkjes van de kinderen wapperen of waaien weg.
Sommige kantoren en scholen hebben geïnvesteerd in CO-meters. Dan zie je hoe snel de broodnodige zuurstof is vertrokken. Een kwalijke zaak in ruimtes waar je juist afhankelijk bent van het functioneren van jouw hersenen.

 

Mijn pleidooi

Daarom ben ik er een groot voorstander van om de werkruimte regelmatig te verlaten. Op kantoor regelmatig het brein opfrissen door een korte wandeling of buitenlunch. Op school regelmatig naar buiten voor spelen of een buitenles. Ook vaker het lokaal inwisselen voor de aula, het werk-leerplein, de speelzaal of gymzaal kan goed werken, zodat in die tijd het lokaal eens flink gelucht kan worden zonder last te hebben van de eerder genoemde nadelen. Daarna met een frisse neus en een fris brein, het een frisse lokaal weer in.

 

Extra voordeel voor de hersenen

Nog een bijkomend voordeel van ‘een luchtje scheppen’ kan ik -beroepshalve- niet onbenoemd laten. Naast een gebrek aan zuurstof is ook stilzitten funest voor je brein. Door regelmatig naar buiten te gaan, kom je in beweging. Je moet opstaan, je stoel aanschuiven, lopen, de deur openen, je jas pakken, naar buiten stappen. En terwijl jij denkt dat je alleen maar ‘een frisse neus haalt’, gebeurt er nog iets heel anders. Je hart sneller gaat kloppen, je bloed wordt sneller door je lichaam gepompt, omdat beweging meer zuurstof vraagt dan rust. In je benen, maar ook in je brein. De hersenen worden uit de ‘standby’ stand gehaald en door de steviger doorbloeding weer op actief gezet. De zuurstof die nodig is om aan de verhoogde vraag te voldoen, kun je buiten gelukkig volop vinden.

 

Beweging plus zuurstof: het summum!

Beweging zorgt dat je spanning en stress kunt laten wegvloeien, zodat jij (of jouw leerlingen) straks met meer rust aan je werk kunt beginnen. Na beweging heb je niet alleen meer zuurstof, maar ook meer energie om geconcentreerd aan het werk te gaan met een beter doorbloed lijf en brein. Dat komt jouw productiviteit op kantoor ten goede en het zorgt voor een veel effectievere leertijd op school. Regelmatig naar buiten gaan en in beweging komen zorgt dus voor een frisse neus en een fris brein!

Dus hup! Naar buiten.
Laat je brein niet stikken!

 

Miranda Molhoek | Studio De Mol; voor bewegend leren met HJK

 

Misschien zijn deze artikelen ook interessant voor jou?
Wat is Rekendans?
Barrevoets bewegen, 8 redenen voor blote voeten op jouw groep
Hoe ontstaan mijn lessen Taal- en Rekendans®?

Geef een antwoord

een × 4 =