Bewegend leren, Het jonge kind, Rekendans

Klokkijken ín beweging

Klokkijken in beweging

 
Een klok ís beweging.

In groep 3 gaan we er altijd écht mee aan de slag: het klokkijken! Klokkijken hoort uiteraard bij het rekengebied en bevat heel veel beweging van zichzelf. De meeste klokken bewegen namelijk echt: het kleine gouden pendule klokje van oma, waarvan de balletjes dan weer rechts dan weer linksomdraaien, de grote klok met klepel die bij opa aan de muur hangt slingert heen en weer, de koekoeksklok met het kleine vogeltje en misschien wel kettingen met gewichten om hem mee op te winden. Het zand in de zandloper beweegt, de digitale klok op het digibord verspringt steeds, en de wijzers, welke kant gaan die eigenlijk op?

 

MATERIAAL EN RICHTING

Jaren geleden vond ik in de afvalcontainer van mijn directe buren de enorme zwarte wekker die je op de foto ziet staan. Dikke zwarte wijzers en een fijn knopje waarmee ik de wijzers kan verzetten, maken dit een prachtig Taal- en Rekendans materiaal. Ik zet de muziek aan en geef de kinderen een beweegopdracht, ik draai de wijzers naar de gewenst tijd (eerst hele uren, later halve uren etc.) en vraag de kinderen deze tijd met hun lijf te verbeelden. 

Het éérste probleem om te bespreken is: richting.
Beeld jij de tijd uit alsof je vóór de klok staat? Spiegel jij de klok?
Of bén je de klok, zit je erin?
Dat maakt enorm uit, bespreek het verschil en kies.
Ik bespreek daarna ook, welke kant de wijzers (in dit geval de armen, later het hele lijf) van een klok eigenlijk op gaan.

 

EXPERIMENTEREN

Het is erg belangrijk dat de kinderen met de nieuwe inzichten mogen experimenteren. Dus daarvoor nemen we tijd. Proberen, naar elkaar kijken, feedback geven en ontvangen, opnieuw proberen, en heel erg lekker veel bewegen. 

 

DIVERSITEIT EN STURING

De kinderen mogen vertellen welke soorten klokken ze kennen. Veel klokken komen spontaan voorbij, voor sommige hebben ze een hint nodig (de zandloper gebruiken ze veel op school, maar is dat dan ook een klok?) en voor anderen neem ik plaatjes of boeken of een filmpje mee. 
We experimenteren uitgebreid met de eigenschappen die bij de verschillende klokken horen, op muziekjes die passen bij het karakter van de klok. Het respectvol kijken naar elkaar, goed luisteren naar de muzikale impulsen, en jezelf durven laten zien zijn belangrijke onderdelen, náást al die taal- en rekenelementen die we behandelen. (Zoals bijvoorbeeld bij de zandloper: groot en klein, vol en leeg, snel en langzaam, rechtop of op z’n kop.) 

leren klokkijken in beweging

 

HET ECHTE KLOKKIJKEN

Met de getalkaarten 1 t/m 12 op de juiste plek op de vloer, verbeelden twee kinderen de wijzers. Als de muziek aan staat bewegen ze in de juiste richting. De ene wijzer mag sneller dan de andere. (Welke?) Als de muziek stopt, gaan beide op een plekje liggen en wijzen zo de tijd aan. (Welk kind is welke wijzer en heeft welke rol? De grote wijzer geeft als eerste aan of het heel of half is, want de kleine wijzer moet daarvan afhankelijk op de juiste plek gaan liggen.) 
De andere kinderen zitten langs de kant (daar waar ze de getallen goed kunnen zien) en lezen de tijd af. 
Pas later wordt dit gegeven verwerkt in een heuse dans.
Eerst zullen we proberen om ook de getallen 13 t/m 24 een plekje te geven.
Of om een keer zélf alle getallen op de juiste plek te plaatsten voordat we in een nieuwe week weer verder gaan met de klok. Een leuke uitdaging op zich én een vol met ontdekkingen: welke getallen liggen er tegenover elkaar? Welk getal ligt er recht bovenaan? Is dat wel de 1? 

 

PRESENTATIE?

Sommige scholen hebben een inloopochtend. Andere scholen kiezen voor kijklessen voor de ouders. Of een podiummoment. (Waar Taal- en Rekendans eigenlijk minder geschikt voor is, gebied de eerlijkheid te zeggen. Voor een podiummoment wil je repeteren en herhalen, herhalen, herhalen om het eindresultaat te optimaliseren. Terwijl het bij Taal- en Rekendans juist niet gaat om een strak eindresultaat maar om spelenderwijs taal en rekenbegrippen opdoen, elke week nieuwe.) 
En soms kiezen we er als Taal- en Rekendansdocent zelf voor om even een filmpje te maken van het eindresultaat van een paar weken oefenen en werken aan een lesdoel. 
Zo stuurde ik vanmorgen wat filmpjes door van het eindresultaat van onze klokkijk avonturen aan de leerkracht van groep 3 van Het Fluitschip in Hoorn, de TALENT school waar ook groep 3 al jaren Taal- en Rekendans lessen krijgt.

Zo krijgen de leerkracht en de ouders een beeld van het geleerde en de aanpak.
En kunnen ook de kinderen zichzelf eens terug zien.

 

Wil jij zelf ook aan de slag rondom klokkijken?
Op Instagram en Facebook wordt elke week een eenvoudig stappenplan gedeeld dat jij zélf kunt doen. Als je door de berichten scrollt, zie je het stappenplan klokkijken vanzelf staan.
Zie ik je daar?

 

Bedankt voor jouw tijd.
Miranda

 

Misschien wil je deze artikelen ook lezen?
De veelzijdigheid van Taal- en Rekendans
Wat is Rekendans?
Hoe ontstaat een Taaldans les?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *