Ken jij de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs al? Deel I

“Beweging en taal horen bij elkaar en beweging hoort bij hoe het jonge kind zou moeten leren. Beweging correspondeert met het ritme van onze taal. Taal zou dan ook beslist moeten worden gekoppeld aan beweging!” Aldus Prof. Dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer tijdens de 9de inspiratiedag van de WSK.

Inspiratiedag WSK: het belang van kleuteren

Op 16 maart 2019 was ik aanwezig bij de inspiratiedag van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs in Hoorn met als thema “Het belang van kleuteren”. Ik ben bij deze werkgroep terecht gekomen omdat hun doel zo goed past bij hoe ik meer en meer ben gaan vinden dat het onderwijs aan het jonge kind eruit zou moeten zien. Dit gecombineerd met de mening van vele kleuterleerkrachten en oud-leerkrachten die mijn lessen in het basisonderwijs zagen of met hun peuter/kleinkind deelnamen aan een van de vele cursussen “Sámen peuterdansen” en aangaven: “Wat een fijne werkwijze heb jij. Dit herken ik! Dit is wat we vroeger heel veel deden op de kleuterschool”. Ik ging op zoek naar kennis over het kleuteronderwijs van toen. En er is goed nieuws! Want blijkbaar is de KLOS kennis nog niet helemaal verloren en kunnen wij (alle mensen die het jonge kind een warm hart toedragen) GRATIS lid worden van de WSK en daar heel veel kennis opnieuw ontdekken, voordat deze verloren gaat!

Een expert aan het woord over kleuteren en de 21ste eeuwse vaardigheden

Op de inspiratiedag in Hoorn vertelde vertelde Sieneke Goorhuis-Brouwer (emeritus hoogleraar spraak- en taalstoornissen van de Rijksuniversiteit Groningen en emeritus lector Early Childhood van de NHL Stenden Hogeschool) gepassioneerd over hoe zij denkt over de 21ste eeuwse vaardigheden. Als je Mw. Goorhuis-Brouwer nog niet kent, ga dan eens op zoek naar de boeken die ze schreef. En bereidt je voor op een stevige mening. Over de 21ste eeuwse vaardigheden vertelde Mw. Goorhuis-Brouwer o.a.: “… En wat ontbreekt in dit geheel? Bewegen! De aandacht voor en de noodzaak van de motorische ontwikkeling. De ontwikkeling van de grove en fijne motoriek wordt bij de 21e eeuwse vaardigheden niet genoemd! In het motorische spel van klauteren, klimmen, rennen ontdekken kinderen afstanden, snelheden, hoogtes etc. Als voorbereiding op rekenen is dit van groot belang. Bovendien is het motorische spel belangrijk om energie kwijt te raken! Jongens hebben hier nog een grotere behoefte aan dan meisjes.… Een grote omissie is het dat er in de 21ste eeuwse vaardigheden geen aandacht is voor de motorische ontwikkeling!”

Taal en beweging zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden!

“Beweging en taal horen bij elkaar en horen bij hoe het jonge kind zou moeten leren. Beweging correspondeert met het ritme van onze taal. Taal zou dan ook beslist moeten worden gekoppeld aan beweging!” Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Alles (zelfs het leven) begint met beweging, vanuit beweging. Een mens ontwikkelt zich door te bewegen. Door in vrijheid te kunnen reiken, strekken, buigen, opstaan, vallen en weer opstaan. Een peuter of kleuter leert niet van opmerkingen of uitleg, een jong kind leert door te doen, door te ervaren, door te zien, te horen, te ruiken en te proeven.

Taal en beweging, hoe dan?

Ben jij benieuwd hoe Studio De Mol jouw kinderdagverblijf, jouw peuterschool of jullie kleutergroepen zou kunnen helpen bij het bewegend en aanstekelijk bezig zijn met taal op een kind-eigen en kindvriendelijke manier? Het is mijn vakgebied (Taaldans en Rekendans) en ik help je graag! Neem contact op via info@studiodemol.nl of bekijk de website www.studiodemol.nl  

Meer lezen?

Op de website van de WSK kun je de hele lezing terugvinden. (Op de ledenpagina, lid worden is gratis.)
Boeken geschreven door Prof. Dr. S. Goorhuis-Brouwer vind je hier: klik hier.
De WSK groep vind je hier: www.wsk-kleuteronderwijs.nl
https://www.facebook.com/WSKKleuteronderwijs/

Miranda Molhoek | Studio De Mol | Bewegend leren met HJK

Geef een reactie

Scroll Up