Woordparaplu winter

 

Thema, lijst, les?

Hoe ontstaan mijn lessen? Een toffe vraag. Want mijn lessen komen wel voort uit een methode, maar liggen niet al klaar op de plank. Dat kan niet, want het is telkens maatwerk. Vandaag neem ik mee in het proces.

 

Het uitgangspunt

Ik start met een thema en woordenlijst die ik krijg aangereikt door de leerkracht. Deze is soms heel uitgebreid (twee volle A4tjes) en soms heel summier. 

 

Associëren

Dan ga ik vrijuit associëren. Want in dit thema staan bijvoorbeeld heel veel ‘dingen’ maar ik zoek ook ‘beweegwoorden’ bij elk thema. In dit thema werden dat bijvoorbeeld: schaatsen, skiën, sleeën, glijden, trippelen, sluipen, springen.

 

De muziek

Daarna zoek ik muziek die past bij zowel de woorden, het thema als de methode Taal- en Rekendans®. En o ja, bij het temperament van de groep. Vervolgens schrijf ik liedjes, rijmpjes of versjes. Of ik leun op bestaande liedjes, als dat past. En daar bedenk ik dan passende bewegingen bij.

 

De materialen

In mijn kantoor staan, netjes verborgen achter strakke witte schuifdeuren, tientallen bakken groot en klein vol met concrete materialen. En wat ik niet heb, zoek ik er op een andere manier bij. Zo leende ik voor dit thema echte ski’s en skistokken en een houten slee. Pas als dat écht niet lukt, print en lamineer ik plaatjes op A4 formaat.

 

Het eindresultaat

Oké, thema, woorden, leerdoelen, muziek, rijm, materialen. Check!
Even printen en de Taal- en Rekendans® les kan beginnen.














Miranda Molhoek | Studio De Mol; bewegend leren met HJK

One thought on “Hoe ontstaan mijn lessen Taal- en Rekendans®?

  1. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Miranda!
    Je vraagt of ik spulletjes thuis heb opgeslagen. Jazeker! Nu ik ben verhuisd naar de andere kant van het land heb ik de leukste materialen en spelletjes meegenomen. Nu ligt alles nog in tassen en dozen maar per thema gesorteerd lijkt me praktischer.😏. Daar zijn vast vakanties voor te vinden in de nabije toekomst.

Geef een antwoord

een × vijf =