Gratis bewegend leren lesideeën voor het jonge kind

Gratis bewegend leren lesideeën voor buiten – voor het jonge kind

Nu de corona-crisis nog gaande is en alle kinderen weer tegelijkertijd naar school mogen, leek het me goed om jullie wat ideeën en tips te geven om buiten met de kinderen te doen. Bewegend leren tips die je op het plein kunt doen. Deze ideeën kwam ik tegen in de praktijk en op internet en ik vul ze met liefde aan met mijn eigen verzinsels.
Jonge kinderen gaan graag meteen keihard en vol gas aan de slag als ze buiten zijn. Omdat we te maken hebben met een verhoogd besmettingsrisico bij grote inspanning, zijn deze bezigheden beter buiten te doen dan bijvoorbeeld binnen in de speelzaal (aerosolen) en zijn ze bovendien wat bedeesder van aard dan ik ze meestal zelf schrijf.

Bewegend leren rondom voorbereidend schrijven

Voorwerk: schrijf verschillende lijnen op het plein. Bijv. een kronkellijn, een lussenlijn, een bogenlijn of zigzaglijn. Nodig: stoepkrijt, wat bakken water
Variatie 1: De kinderen kunnen deze lijnen gewoon lopen (kronkellijn),  voetje voor voetje stappen (lussenlijn), hinkelen (bogenlijn), van punt naar punt springen op beide voeten (zigzaglijn). De variaties in beweging mógen maar hoeven niet, afhankelijk van de leeftijd en motorische ontwikkeling van de kinderen. Dezelfde lijn op verschillende manieren bewandelen kan natuurlijk ook. Eerst met voetstappen, dan met kikkersprongen.
Variatie 2: Als het lekker warm is zet je een bak met water neer, waar de kinderen dan even instappen voor ze de bepaalde lijnen overtrekken met hun voeten.
Variatie 3: Laat ze met natte vingers de patronen elders op het plein of op een muur tekenen. Kan natuurlijk ook met stoepkrijt.

Gratis bewegend leren voorbereidend schrijven stoepkrijt

 

Bewegend leren rondom het herkennen van de vormen, voorbereidend schrijven, sensomotoriek

Nodig: zorg voor voldoende stoepkrijt, zorg voor kaartjes met de vormen (of patronen, letters, getallen)
De kinderen werken twee aan twee. Een staat met zijn/haar gezicht naar de muur. De ander staat erachter. Met de wijsvinger tekent hij/zij op de rug voor zich wat er op zijn kaartje staat. Het voorste kind voelt goed en probeert diezelfde vorm op de muur te maken met zijn krijtje. Als er niet voldoende muur is, laat je de kinderen zitten op hun knieën en laat je ze tekenen op het plein.


Bewegend leren over schaduw
, veranderingen opmerken, rekentaal

Nodig: stoepkrijt. In de klas op een groot vel papier (achterzijde van een behangrol), buiten lekker op de stenen.
Variant 1: Zet verschillende voorwerpen zo op een rij dat de zon er mooie schaduwen van maakt. Bespreek de schaduwen en laat de kinderen daarna de schaduwdieren omtrekken met een stoepkrijtje (of bij fijnere vormen een gewoon krijtje). Ik zag op internet een mooie foto van een peuter die driftig al zijn dino’s aan het tekenen was op deze manier. Zoek voorwerpen uit die goed bij dit kind zijn interesses aansluiten en hij is echt wel even zoet.
Variant 2: In de zomer heb ik de kinderen elkaars schaduw wel eens laten omtrekken en daarna met natte vingers weer laten uitwissen. Dit kan zowel op het plein als op de muur gebeuren. Op verschillende momenten van de dag teruggaan laat zien wat er met de stand van de zon en met je schaduw gebeurd. Hoe kun je gaan staan zodat je schaduw heel groot of juist heel klein lijkt?
Ook de begrippen tijd, contouren en perspectief kun je terug laten komen in je schaduwles.

 

Enkele losse tips

Met stoepkrijt kun je sowieso heerlijk aan de slag: meet en teken eens anderhalve meter uit. Zie je hoe ver dat is?
Meet en teken een cirkel met anderhalve meter doorsnede. Hoeveel kinderen passen daarin? Passen alle jongens erin? Passen alle meisjes erin?
Schrijf de net geoefende letters en enkele getallen groot op, omcirkel ze en laat de kinderen er naar toe rennen. ‘Ik ben op zoek naar het getal vier’/ de letter au / …
Ga op zoek naar beestjes en omcirkel die. Zoek als je klaar bent alle cirkels weer op. Waar zijn de beestjes gebleven?

 

Heb jij al met stoepkrijt en water gewerkt de afgelopen dagen? Ik lees graag wat jij hebt gedaan. Ik hoop dat ik jou heb kunnen inspireren. Meer inspiratie vind je in mijn posts op Instagram, Facebook en LinkedIn. Zie ik je daar?

Miranda Molhoek | Studio De Mol; voor creatief bewegend leren met HJK

Geef een reactie

Scroll Up