Bewegend leren, Rekendans, Taaldans

Een BN-er in mijn bijscholing: “Hij staat! Het is ongekend! Hij staat en ik sta ook!”

Zomer 2024

Terwijl ik de bijlage lees, voel ik de hitte opstijgen: vlekken in mijn nek, een blos op mijn wangen.
Ik wist het niet, écht niet.

 

Zomer 2012

Ik zit in mijn woonkamer, op de bank op het puntje van mijn billen.
Om me heen drentelen een dreumes en fanatiek op en neer wippende kleuter.
Ik kijk naar de Olympische Spelen in Londen en zie Epke Zonderland, de Flying Dutchman, klaar staan voor zijn oefening aan de rekstok.

Inmiddels wip ik ook op en neer van de zenuwen.
De kleuter verstomd en kijkt met grote ogen, afwisselend naar mij en naar het scherm.
Epke zet een meesterlijke prestatie neer en NOS-commentator Hans van Zetten schalt door de woonkamer: “Hij staat! Het is ongekend! Hij staat en ik sta ook!”
De kleuter kijkt verbaasd naar de tranen op mijn wangen van blijdschap voor Epke.

 

Voorjaar 2024

Ik ben gevraagd of ik een workshop kan verzorgen op de Jonge Kind Inspiratie dag van de KNGU (Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie), ook bekend als de Dutch Gymnastics. Deze dag komen er turntrainers uit heel het land naar Eemnes voor bijscholing en om inspiratie op te doen voor hun lessen, om lezingen te volgen over aanpak en communicatie en speciale doelgroepen.
Tischa Neve geeft bijvoorbeeld een plenaire sessie.  

Heerlijke doelgroep

Ik heb mijn auto volgeladen met materialen, inspirerende beweegboeken of breinboeken, muziek en weggevers. 
De workshops tijdens de bijscholing verlopen perfect: turntrainers zijn enthousiaste mensen die gewend zijn om te bewegen (niet alle groepen jonge kind professionals die ik lesgeef, doen zo enthousiast en zonder schroom voluit met me mee).
Ze zijn leergierig zijn en opgewekt.
Ze stellen vragen, laten zich onderdompelen in mijn inspiratie en gaan all the way.
Ook rollen en kruipen over de grond vinden ze geen probleem.

De deelnemers zijn gevarieerd in leeftijd. 
Jonge guppies maar ook mensen van een leeftijd waarvan ik automatisch “u” ga zeggen, doen mee. 

Ballet

Na de eerste workshop komt een deelnemer, voor mij een echte ‘meneer’ naar me toe.
Hij vertelt dat hij erg genoten heeft van de workshop en wil met me delen, dat je nog steeds goed kunt zien dat ik een oud-balletjuf ben.
Dat vind ik leuk om te horen.
Van mijn zevende tot en met 2021 bestond mijn leven & liefde voor een groot deel uit ballet. Deze meneer gaat graag en vaak naar het Nationaal Ballet, hij is een echte liefhebber.
Op zijn naamsticker staat ‘Hans’. 
Ik ga de materialen ordenen en lunchen.
Na de lunch komt er weer een groep.

Naar huis

De dag eindigt net zo enthousiast als hij begon.
In het zonnetje rijd ik mijn volle auto en met mijn Nijntje goodie bag blij en gelukkig weer terug naar Alkmaar.
Ook al doe ik dit vaker, bijscholing geven, het blijft áltijd een beetje spannend, of wat ik kom brengen goed wordt ontvangen…

Schaamrood

Eenmaal thuis ontvang ik per mail een reactie op mijn hand-out.
Van Hans. 
Hij deelt daarbij enthousiast een scholing die hij ooit gaf. 
Ik open de bijlage en zie een foto.
Van Hans.
Van Hans van Zetten, de NOS-coryfee, van wie ik de stem uit duizenden herken.
Maar het gezicht dus blijkbaar niet.

Ik voel de hitte opstijgen: vlekken in mijn nek en een blos op mijn wangen.

Inmiddels kan ik er gelukkig om lachen.
Hans van Zetten, enthousiast bewegend in mijn bijscholingsworkshop Taal- en Rekendans®.
Wie had dat ooit gedacht?  

Ik in ieder geval niet!

Heb jij volgend schooljaar interesse in een bijscholing voor leerkrachten?
Laat het dan even weten, dan kijken we samen naar wat jullie wensen en mogelijkheden zijn.
Hoe eerder je het aangeeft, hoe gemakkelijker ik nog een dag kan blokkeren in mijn agenda.

Wil je Epke Zonderland nog één keer terugzien en de stem van ‘meneer’ Hans van Zetten horen schallen: “Hij staat! Het is ongekend! Hij staat en ik sta ook!”
Klik dan hier. Het kost je maar 1 minuut om dit magistrale sportmoment te herbeleven.

Miranda
info@studiodemol.nl

Bijscholing KNGU/DG

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *