Er bestaan veel vooroordelen over dans. De volgende 4 mythes over dans ruim ik graag voor je uit de weg. En onthoud: dans is niet leuk!
-
Mythe 1: Ik kan niet dansen
“Dans is niet leuk, want ik kan niet dansen!”
Al voordat we geboren worden, leren we bewegen. Dansen past bij die natuurlijke bewegingsdrang. Zet maar eens muziek op, kun jij stil blijven zitten? Waarschijnlijk niet. En als het je toch lukt om stil te blijven zitten, dan beweegt er toch iets van binnen. Je oren spitsen zich, je hersenen richten zich op de muziek en als de muziek je aanspreekt, maakt je hart een huppeltje. Dans is voor mij bewegen op muziek. Zo makkelijk kan het zijn. En aangezien jij al de hele dag door beweegt, kun je er je favoriete muziek bij aandoen en zie daar: jij danst! Geniet ervan! -
Mythe 2: Dans is moeilijk
“Dans is niet leuk, want dansen is moeilijk!”
Let op: Dans is niet altijd kunst met een grote K. En dat hoeft ook helemaal niet. Waarom wil jij dansen? Waarom lees jij dit artikel? Houd jouw wens goed voor ogen. En dans (én leef!) vanuit je eigen mogelijkheden. Start in gedachten niet bij een dansvoorstelling van Het Nationale Ballet of ISH Dance Collective. Start hier: ‘Dans is bewegen op muziek.’ Zet jouw favoriete muziek op, sluit de gordijnen en beweeg op de muziek. Klaar? Goed gedaan! Kijk, dans is zo moeilijk of makkelijk als jij het maakt. Thuis dansen met de gordijnen dicht, dat lukt je echt! En in een groep kun je het ook. En met jouw groep peuters of kleuters of groep 8-leerlingen kun je het ook. Op dansles? Mag, maar hoeft niet. Focus op wat jij wil, maak kleine stapjes. En onthoud: dans is bewegen op muziek. Niets meer en niets minder. Kom ik bij jou dansen op jouw groep? Geen angst! Als de kinderen het kunnen, dan kun jij het toch ook? -
Mythe 3: Dans is eng
“Dans is niet leuk, dans is eng!”
Bij veel projecten is het de bedoeling dat de leerkracht/leidster actief mee danst. Dat is een fantastische manier om aan de kinderen duidelijk te maken dat iedereen mee doet, dat dans voor iedereen is, dat dans niet eng is en dat dansen leuk is. Maar lang niet alle leerkrachten/leidsters voelen zich dansend op hun gemak in de speelzaal. En die gêne is dus écht nergens voor nodig! Ik werk voornamelijk met jonge kinderen (peuters, kleuters en groep 3) en hen maakt het niets uit hoe jij beweegt. Vaak zie ik de ogen van de kinderen oplichten als hun juf of meester voorbij danst of een compliment krijgt van mij als vakdocent. Nog een reden om juist wel mee te doen: de kinderen vinden het dansen in eerste instantie soms ook eng. Als de eerste twee nummers van de les voorbij zijn, dan heb ik ze wel te pakken. Van “dans is niet leuk”, naar “Hé dit kan ik! En dit vind ik wel leuk”. -
Mythe 4: Dans is leuk
Oké. Samenvatting: iedereen kan het, dans is niet moeilijk en dans is ook niet eng. Maar is dansen leuk? Wel nee joh, dansen is hard werken en veel leren! 😉
Ik vraag jou namelijk niet zomaar wat te bewegen op muziek, dan zou je snel klaar met me zijn. Ik vraag jou en/of jouw groep om vooruit te bewegen, om achteruit te bewegen, om opzij te bewegen, om groot te bewegen en klein, om hoog te bewegen en laag. Ik vraag je snel te bewegen of langzaam, krachtig of slap. Ik vraag je begrippen uit te beelden en te koppelen aan een beweging (Taaldans® en Rekendans®), ik vraag je te luisteren naar de muziek en daarop te reageren. En steeds neem ik jou en jouw groep mee, een stapje verder mee de danswereld in. En na een paar weken denk je: verhip, wat heb ik veel geleerd! Ik leef nog! En… ik kan dansen!Bekijk hier: Schooltv video Dansen is leuk!
Lees ook: Zes redenen voor dans in het primair onderwijs
Lees ook: Wat houdt jou tegen? Bewegend leren met jouw groep
Lees ook: Wat is Rekendans®?
Dit artikel is geschreven door Miranda Molhoek.
Trotse eigenaar van Studio de Mol:
voor bewegend leren met HJK
Hallo Marieke,
Wat leuk dat je een reactie geeft!
Dat jij dansen niet leuk vind, is zeker niet erg. Ik denk dat jij het over het soort dansen hebt, waarbij twee partners samen dansen.
Dat doe ik niet met mijn bedrijf en leerlingen. (En privé ook niet, want ik heb een niet-dansende man.)
En wat dat ‘erbij trekken’ betreft, snap ik je helemaal.
Ook in mijn danspraktijk met peuters en kleuters probeer ik ouders en leerkrachten er altijd van te doordringen dat dat niet helpend is, of zelfs tegenwerkt.
Een kind dat mag kijken vanuit veiligheid kan altijd nog zelf beslissen wanneer hij of zijn mee wil doen.
Een kind dat gedwongen word zal nooit met plezier mee gaan doen.
En dat laatste is wel mijn doel.
Mét plezier.
Béwegend leren.
Met vriendelijke groet, Miranda Molhoek
Dansen is niet leuk, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik vind dansen echt niet leuk, dat geeft niet. Wat wel geeft is dat veel dansers het nodig vinden om anderen mee de dansvloer op te sleuren. Veel dansers lijken niet te willen inzien dat niet iedereen mee wil doen.
Als ik sta te tennissen sleur ik ook geen toeschouwer mee de baan op.