Over het gevoel van thuiskomen

Over het gevoel van thuiskomen
Van huis gaan Op dinsdag 3 april werd de Dutch Dips dag van de IPS gehouden en ik was uitgenodigd om een paar workshops te verzorgen rondom bewegend leren en taaldans. Ik had me goed voorbereid en de tassen gevuld met lesmaterialen, boeken en tips op de rug gehesen. Ik arriveerde met de trein in het mooie Hilversum, waar deze dag vele leerkrachten van internationale scholen uit heel Nederland bijeenkwamen om heel veel ideeën uit te wisselen en hun onderwi

Over materialen en hun ‘why’?

Over materialen en hun ‘why’?
Over materialen en hun 'why'. Elke week neem ik naar mijn lessen aan jonge kinderen heel veel spullen mee. Omdat ik elke dag op een andere locatie werk, en soms op 1 dag op meerdere locaties kan dat best een opgave zijn. Alles uitpakken, gebruiken, opnieuw ordenen en weer inpakken. Mensen (ouders/leerkrachten/pedagogisch medewerkers) die mij daarmee bezig zien, vragen me best vaak: "Waarom sleep jij toch elke week zoveel mee?" Een korte post hierover op L

Beweeg hun brein!

Beweeg hun brein!
Beweeg hun brein. Het is een noodzaak Voor mij is Bewegend Leren voor kinderen niet een fijn tussendoortje of een leuk extraatje. Ik denk dat ik genoeg kinderen heb gezien en dat ik lang genoeg werk met kinderen om te mogen zeggen dat de meeste kinderen van nature leren door te doen. Als ze heel klein zijn leren ze steeds een stapje verder te zetten om bij de bal te komen. Ze leren dat je op de zitting van een stoel moet gaan zitten en niet ernaast, door

Joehoe! Ruimte!

Joehoe! Ruimte!
Ruimte in regels, ruimte in doelen Er gebeurt op dit moment ontzettend veel in onderwijsland. Het lijkt wel of er meer ruimte komt. Heel veel leerkrachten voelen de ruimte om op te staan en strijden zo samen met o.a. "PO in actie" voor beter onderwijs. (Of worden zij juist gedwongen op te staan door het gebrek aan ruimte?). Ook verscheen de brochure 'Ruimte in regels' van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over wat er nu wel en niet hoeft

Wat houdt jou tegen?

Wat houdt jou tegen?
Beste pm’er, beste leerkracht, Mag ik jou iets vragen? Wat houdt jou tegen als het gaat om bewegend leren met je groep? Is het de werkdruk, die toch al behoorlijk is en waarbij dit iets nieuws is wat op je bordje komt? Is het het onbekende? Ben je in je opleiding wellicht niet voldoende voorbeelden tegen gekomen, ken je dit niet van toen je vroeger zelf op school zat? Is het gêne? Voel je je zelf niet op je gemak tijdens het bewegen met jou groep? Geneer

Dans en(d) stilzitten?

Dans en(d) stilzitten?
Prikkels Deze periode, de periode van november en december, is van oudsher een drukke hectische periode voor het jonge kind. Een periode met heel veel prikkels zowel thuis als op school of bso. Er worden veel extra of andere activiteiten gedaan en veel geknutseld in een passend thema, dat op zich al extra spanning oproept, zoals Sint Maarten lopen, Sinterklaas en Kerst. De media spelen in op de drukke Sinterklaasperiode en maken het nog gekker. En soms, s

Hoe het ooit begon 9 (wie is de Mol)

Hoe het ooit begon 9 (wie is de Mol)
Ontstaansgeschiedenis Studio De Mol, wie is De Mol? Het laatste deel, deel 9 Studio De Mol? Waarom een Mol? Wie is De Mol? Ik ben erg gehecht aan mijn achternaam, ook al heb ik er op best wat mee te verduren gehad. Molbroek? Molkoek? Lolbroek? Mol in een hoek? Geloof me, erg grappig. Voor mij is het de naam van mijn vader, die ik met trots draag. De vader waar ik zo gek op was, en die helaas in 2006 heel plotseling ziek werd en vlot daarna overleed. D

Erik Scherder was k……….

Erik Scherder was k……….
Krankzinnig! Zaterdag 26 augustus was ik bij de boekpresentatie van 'Singing in the Brain' door prof. dr. Erik Scherder in boekhandel Paagman, Den Haag. Deze muzikale lezing ging over de invloed van muziek op het brein. En deze man is écht... krankzinnig! Krankzinnig goed! Een waanzinnige hoeveelheid kennis, weet hij op een aanstekelijke manier en in begrijpelijke taal aan de man te brengen. Zijn bevlogenheid, zijn enthousiasme, zijn interactieve manier v

Hoe het ooit begon 8 (alles moet anders)

Hoe het ooit begon 8 (alles moet anders)
Leuk dat je nog steeds mee leest! Mijn geschiedenis. De ontstaansgeschiedenis van Studio De Mol. Deel 8 alweer. Alles moet anders. Beloofd, je bent er bijna! ;-) Het is inmiddels schooljaar 2011-2012 (Als je na school en studie werk treft dat ook wordt ingedeeld in schooljaren, dan is het heel lastig om nog uit die gedachtenkronkel te komen. Mijn compromis bestaat uit twee keer een nieuw jaar vieren: in januari en in september! ) Gerd Jan en ik waren nog

Hoe het ooit begon 5 (opgroeien)

Hoe het ooit begon 5 (opgroeien)
Dans als beroep. Hoe het ooit begon. Vandaag deel 5 in de ontstaansgeschiedenis van Studio De Mol Opgroeien in de balletschool Met 7 jaar op klassiek ballet. Daarna snel uitgebreid met elke andere mogelijke dansstijl. Groter groeien. Van kind via tiener tot jongvolwassene. Van 1 les in de week via meerdere lessen per week tot 15 uur per week dansen in Steps A (selectiegroep). Van meedoen met je kindergroep aan een wedstrijd tot winnen en beste van N
Scroll Up