Waar haal je al die materialen toch vandaan?

Waar haal je al die materialen toch vandaan?
Materialen meezeulen? Waarom? Zoals je misschien wel weet, ben ik gek op het gebruiken van materialen in mijn bewegend leren lessen. Dat doe ik omdat ik probeer de nieuwsgierigheid te prikkelen, alle zintuigen probeer aan te spreken en alle kinderen wil stimuleren om mee te doen in mijn les. Een theatrale aanpak met ondersteunde materialen helpt daarbij. Zeker bij kinderen die de taal nog niet machtig zijn, kan het gebruik van concrete materialen erg h...

Poep!

Poep!
POEP! Jij werkt met jonge kinderen. Net als ik. En jij maakt de leukste dingen met ze mee. Net als ik. Heerlijke knuffels, prachtige verhalen. Maar soms, heel soms zit er een luchtje aan! Een dag in de week geef ik les in een prachtig gebouw. Echt een speelzaal om te zoenen. Zo groot, zo mooi. De muziekinstallatie plug ik in de muur en de muziek komt dan zachtjes uit de boxen op het plafond. Grote ramen, veel licht, ruime ventilatiemogelijkheden, vloerve

Kleutervoeten

Kleutervoeten
Kleutervoeten Kleutervoeten... Voeten, ik heb er iets mee. Ik dans al sinds ik kan lopen (schijnt) en mijn voeten, brengen me overal waar ik wil gaan. Nu ik van bewegen en dansen mijn werk heb gemaakt kom ik met nog heel veel méér voeten in aanraking. Blote voeten, 'besokte' voeten, grote voeten, kleine voeten, voeten in balletschoenen, spitzen of tapdansschoenen. Frisse voeten, zanderige voeten en stinkvoeten. Ja, die laatste horen ook bij...

Bewegen is méér dan gym alleen

Bewegen is méér dan gym alleen
Meer bewegen op school, help je mee? De politiek pleit voor meer bewegen op school en natuurlijk ben ik voor! De sport pleit voor het invoeren van vele eisen en een  beweegtoets. Ik denk persoonlijk dat je veel meer hebt aan bewegen vanuit een intrinsieke motivatie én ik weet het onderwijs niet zit te wachten op nog meer toetsen. (En dan: nog meer labeltjes?) Vooraanstaande mensen uit de danswereld pleiten daarom voor 'Meer beweging in het onderwijs; gy

Hoe beweeg ik (met) het verlegen kind

Hoe beweeg ik (met) het verlegen kind
Hoe beweeg ik (met) het verlegen kind Een veelvoorkomende vraag als ik op (voor)scholen ben om kennis te maken en uit te leggen wat ik doe is: "Hoe ga jij om met een heel verlegen kind?" Gelukkig loop ik al heel wat jaren mee in mijn vakgebied en kan ik deze vraag makkelijk beantwoorden. Maar daarnaast ben ik ook ervaringsdeskundige. Mijn nu zo mondige oudste, was ooit een zeer verlegen peuter, kleuter en schoolkind. Pas in groep 4 was het verlegene er ee

Over het gevoel van thuiskomen

Over het gevoel van thuiskomen
Van huis gaan Op dinsdag 3 april werd de Dutch Dips dag van de IPS gehouden en ik was uitgenodigd om een paar workshops te verzorgen rondom bewegend leren en taaldans. Ik had me goed voorbereid en de tassen gevuld met lesmaterialen, boeken en tips op de rug gehesen. Ik arriveerde met de trein in het mooie Hilversum, waar deze dag vele leerkrachten van internationale scholen uit heel Nederland bijeenkwamen om heel veel ideeën uit te wisselen en hun onderwij

Over materialen en hun ‘why’?

Over materialen en hun ‘why’?
Over materialen en hun 'why'. Elke week neem ik naar mijn lessen aan jonge kinderen heel veel spullen mee. Omdat ik elke dag op een andere locatie werk, en soms op 1 dag op meerdere locaties kan dat best een opgave zijn. Alles uitpakken, gebruiken, opnieuw ordenen en weer inpakken. Mensen (ouders/leerkrachten/pedagogisch medewerkers) die mij daarmee bezig zien, vragen me best vaak: "Waarom sleep jij toch elke week zoveel mee?" Een korte post hierover op Li

Beweeg hun brein!

Beweeg hun brein!
Beweeg hun brein. Het is een noodzaak Voor mij is Bewegend Leren voor kinderen niet een fijn tussendoortje of een leuk extraatje. Ik denk dat ik genoeg kinderen heb gezien en dat ik lang genoeg werk met kinderen om te mogen zeggen dat de meeste kinderen van nature leren door te doen. Als ze heel klein zijn leren ze steeds een stapje verder te zetten om bij de bal te komen. Ze leren dat je op de zitting van een stoel moet gaan zitten en niet ernaast, door e

Joehoe! Ruimte!

Joehoe! Ruimte!
Ruimte in regels, ruimte in doelen Er gebeurt op dit moment ontzettend veel in onderwijsland. Het lijkt wel of er meer ruimte komt. Heel veel leerkrachten voelen de ruimte om op te staan en strijden zo samen met o.a. "PO in actie" voor beter onderwijs. (Of worden zij juist gedwongen op te staan door het gebrek aan ruimte?). Ook verscheen de brochure 'Ruimte in regels' van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over wat er nu wel en niet hoeft

Wat houdt jou tegen?

Wat houdt jou tegen?
Beste pm’er, beste leerkracht, Mag ik jou iets vragen? Wat houdt jou tegen als het gaat om bewegend leren met je groep? Is het de werkdruk, die toch al behoorlijk is en waarbij dit iets nieuws is wat op je bordje komt? Is het het onbekende? Ben je in je opleiding wellicht niet voldoende voorbeelden tegen gekomen, ken je dit niet van toen je vroeger zelf op school zat? Is het gêne? Voel je je zelf niet op je gemak tijdens het bewegen met jou groep? Geneer
Scroll Up