Hoe oud was jij toen je begon met dansen

Hoe oud was jij toen je begon met dansen
Hoe oud was je toen je begon met dansen? Deze vraag werd mij de afgelopen week gesteld tijdens een vergadering. En ik dacht: dát is een leuke vraag om eens een keertje aandacht aan te besteden. Ik schijn een beweeglijk kind te zijn geweest van twee met liefde dansende ouders. Dansende ouders Stijldansen heeft altijd een grote rol in gespeeld in het leven van mijn ouders. Al van jongs af aan was dansen iets dat ze samen deelden. Soms tot spijt van mijn ...

Het gemis van de kleuters

Het gemis van de kleuters
Het gemis van de kleuters Mijn ‘naam’ (‘juf, juf’) klinkt gefluisterd en toch ook geroepen door de gang. ‘Wat gaan we doen vandaag?’ De overige koppies kijken verwachtingsvol naar me op wanneer ik de klas binnen loop. Naam voor naam komen ze in een enkele rij. ‘Handen in de zij en kijk naar … mij!’ Keurig netjes lopen ze achter me aan naar de speelzaal (al heb ik er ook wel eens overdwars onder mijn arm meegenomen, moet ik bekennen). Schoenen gaan uit. So...

Wat is er aan de hand vandaag

Wat is er aan de hand vandaag
Wat is er gebeurd? Deze middag is alles anders. Er hangt een gespannen sfeer. De kinderen worden begeleid door een andere leerkracht, dat kan een beduidend sfeerverschil geven, maar er is méér anders. Ik kan er mijn vinger niet op leggen. De rij vormen in de klas duurt langer, wachten op stilte duurt langer, gestoot, geduw, spanning. Wat is er aan de hand vandaag?In de korte wandeling naar de gang moet ik niet alleen de wekelijkse raket aan mijn linkerzij...

Groot verdriet, soms weet je het niet

Groot verdriet, soms weet je het niet
Groot verdriet Vandaag start de week met een rauwe en kartelige rand. Van een van de kinderen die ik lesgeef op al 'mijn' scholen, is plotseling de vader overleden. Een kleuter, die zonder vader verder moet. Bah! (Ik was 28 toen mijn vader overleed en ik vond mij zelf toen al veel te jong om het zonder hem te moeten stellen.) Ik kan me niet voorstellen wat een impact dit zal hebben op zo een jong leven. Soms weet je het niet Het is overigens goed, om als ...

500 Naamstickers? Waarom?

500 Naamstickers? Waarom?
“Miranda, dat meen je toch niet echt? Schrijf jij echt 6 keer 25 tot 30 naamstickers voor onze groepen?” De leerkracht keek me ongelovig aan. Ja, dat meen ik écht. De naam van élk kind Vorige week startte ik op een tweetal nieuwe scholen. Voor de middag kreeg ik drie nieuwe groepen van de ene school, in de lunch rijd ik naar de volgende locatie, daar zet ik alles klaar en lunch ik warm mee met het team. Alvorens de laatste drie groepen van die dag bij mij...

Ken jij deze groep al? Deel I

Ken jij deze groep al? Deel I
Ken jij de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs al? Deel I “Beweging en taal horen bij elkaar en beweging hoort bij hoe het jonge kind zou moeten leren. Beweging correspondeert met het ritme van onze taal. Taal zou dan ook beslist moeten worden gekoppeld aan beweging!” Aldus Prof. Dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer tijdens de 9de inspiratiedag van de WSK. Inspiratiedag WSK: het belang van kleuteren Op 16 maart 2019 was ik aanwezig bij de inspiratiedag ...

Kleine Neef in de zandbak

Kleine Neef in de zandbak
Vandaag vertel ik je iets over hoe ik naar kinderen kijk. En hoe ik ze zie leren. De natuur. We spelen in de tuin. Ik ben op bezoek bij mijn zus en de grote neef en oudste dochter & jongste dochter spelen zelfstandig buiten in de wijk. Kleine neef (K.N. net vier jaar geworden) speelt in de tuin. Wij doen wat zussen doen: thee drinken, rommelen in de tuin en bijkletsen. De zandbak wordt herontdekt na een lange winter. Het deksel gaat er...

Na vier dagen beurs…

Na vier dagen beurs…
Vereerd De NOT van 22 januari tot en met 26 januari in de Jaarbeurshallen in Utrecht. En ik was erbij. Vier hele dagen stond ik daar te vertellen over bewegend leren op muziek, hoe dat eruit ziet, wat het oplevert voor de kinderen, voor de peuters, de kleuters en de groep 3 kinderen. Elke dag was er een live workshop of presentatie rondom dit onderwerp in het theater. Elke dag kwamen er mensen langs, die ik kende of mensen die mij kenden. Volgers van s...

Waar haal je al die materialen toch vandaan?

Waar haal je al die materialen toch vandaan?
Materialen meezeulen? Waarom? Zoals je misschien wel weet, ben ik gek op het gebruiken van materialen in mijn bewegend leren lessen. Dat doe ik omdat ik probeer de nieuwsgierigheid te prikkelen, alle zintuigen probeer aan te spreken en alle kinderen wil stimuleren om mee te doen in mijn les. Een theatrale aanpak met ondersteunde materialen helpt daarbij. Zeker bij kinderen die de taal nog niet machtig zijn, kan het gebruik van concrete materialen erg h...

Poep!

Poep!
POEP! Jij werkt met jonge kinderen. Net als ik. En jij maakt de leukste dingen met ze mee. Net als ik. Heerlijke knuffels, prachtige verhalen. Maar soms, heel soms zit er een luchtje aan! Een dag in de week geef ik les in een prachtig gebouw. Echt een speelzaal om te zoenen. Zo groot, zo mooi. De muziekinstallatie plug ik in de muur en de muziek komt dan zachtjes uit de boxen op het plafond. Grote ramen, veel licht, ruime ventilatiemogelijkheden, vloerve
Scroll Up