Drie keer hetzelfde thema en tóch drie keer anders!

Drie keer hetzelfde thema en tóch drie keer anders!
Wanneer op drie verschillende scholen het thema hetzelfde is, gebruiken jullie dan elkaars les? Nee, zeker niet.   Artistieke vrijheidTen eerste is dat heel onpraktisch, we maken de lessen vanuit onze eigen artistieke vrijheid en hoewel wel alledrie dansdocent zijn, gaat onze fantasie zijn geheel eigen weg. Ter vergelijking: vraag drie kunstschilders om hetzelfde voorwerp te verbeelden en je zult drie totaal verschillende kunstwerken krijgen. Dat werkt bij

Over mijn kekke kantoor en blitse bedrijfswagen

Over mijn kekke kantoor en blitse bedrijfswagen
'Miranda, mag ik bij jou op kantoor komen?'Zomaar een vraag van een schooldirecteur die kennis wilde maken en meer wilde weten over Taal- en Rekendans. Een vraag die mij inspireerde voor dit blog. Lees je mee?De startIn 2002 studeerde ik af van de Rotterdamse Dansacademie als docent dans. HBO-opgeleid en eerstegraads bevoegd. Ik was trots als een pauw, want dit is geen opleiding waar je zonder auditie doorheen komt. Als 7-jarige startte ik met ballet en nu...

Voorstelrondje

Voorstelrondje
Mijn motivatie Mijn naam is Miranda Molhoek en ik was al jaren werkzaam als balletjuf en als kunstenaar in de klas (cultuurcoach dans) toen ik twee dochters kreeg, die grote moeite hadden met het vele stilzitten in de onderbouw. Omdat ik weet dat meisjes over het algemeen niet het beweeglijkst zijn in de klas (en het dus wel heel erg moest zijn voor de jongens) ging ik op zoek naar 'iets' dat al mijn kennis over bewegen combineerde met de leerdoelen voor

De veelzijdigheid van Taaldans® en Rekendans®

De veelzijdigheid van Taaldans® en Rekendans®
De veelzijdigheid van Taal- en Rekendans®Taaldans® en Rekendans® is een bewegend leren methode ontwikkeld door grondlegster Lenneke Gentle vanuit de prachtige wereld van de dans. Als moeder op zoek naar een speelsere en beweeglijkere manier van leren voor mijn kleuters, ging mijn vakmatige dansdocentenhart sneller kloppen toen ik deze methode ontdekte. En die liefde is niet meer voorbij gegaan: ik heb er mijn werk van gemaakt en ik heb zelfs vorige zomer é

Nieuw beweegadvies jonge kinderen, wat kun jij ermee?

Nieuw beweegadvies jonge kinderen, wat kun jij ermee?
Nieuw beweegadvies voor peuters en kleuters, wat kun jij ermee in je groep? In navolging van het buitenland en in opdracht van de minister van VWS richtte de Gezondheidsraad de ‘Commissie Beweegadvies 0-4 jaar’ op en kwam met beweegrichtlijnen voor baby’s, dreumessen, peuters en jongste kleuters. Vervolgonderzoek en monitoring is nodig, voorlopig worden de WHO adviezen gehanteerd. Het Kenniscentrum Sport en Bewegen publiceerde de bevindingen, waarom een br

Dit doe ik nooit meer

Dit doe ik nooit meer
Door de nu nog geldende corona-maatregelen op een van mijn scholen, bij een stichting die zichzelf nog strengere maatregelen op legt dan de overheid, sta ik ineens voor hele groepen. En waarom ik dat nooit meer doe, lees je hier.Eigen belang versus groepsbelangWanneer je met het jonge kind klassikaal met een hele groep werkt, vraag je iets van al die diverse eigengereide, eigenwijze en nog zo heerlijk egocentrische peuter en/of kleuters, wat ze helemaal ni

Medilex rekencongres kleuters: rekenen met je lijf

Medilex rekencongres kleuters: rekenen met je lijf
De uitnodigingIn december 2020 werd ik benaderd door Medilex Onderwijs of ik een onderdeel van het congres 'Rekenen voor kleuters' voor mijn rekening wilde nemen. Ik was verrast en voelde me vereerd, dat wilde ik wel, maar hoe ziet een congres eruit, nu met corona? In december was er sprake van 30 deelnemers in de congreszaal die actief deelnemen (mijn bijdragen zijn altijd interactief) en de rest van de deelnemers zou thuis volgen via een live stream. Dat

Laat je hersenen niet stikken!

Laat je hersenen niet stikken!
In de praktijkWe zien het allemaal wel eens gebeuren als we voor een groep staan. Tim is afgehaakt, Eva begint te gapen en Mo kijkt suf voor zich uit… Zuurstof voor je breinHet brein is een van de meest zuurstof-afhankelijke organen in je lijf. Het bestuurt zintuigsystemen, beweging, lichaamsfuncties, onze cognitie en logisch denken, onze emoties, onze verbeelding en creativiteit en ons geheugen. Onze hersenen gebruiken 25% procent van onze totale energie,

Hoe ontstaan mijn lessen Taal- en Rekendans®?

Hoe ontstaan mijn lessen Taal- en Rekendans®?
  Thema, lijst, les? Hoe ontstaan mijn lessen? Een toffe vraag. Want mijn lessen komen wel voort uit een methode, maar liggen niet al klaar op de plank. Dat kan niet, want het is telkens maatwerk. Vandaag neem ik mee in het proces.   Het uitgangspunt Ik start met een thema en woordenlijst die ik krijg aangereikt door de leerkracht. Deze is soms heel uitgebreid (twee volle A4tjes) en soms heel summier.    Associëren Dan ga ik vrijuit as...

Barrevoets bewegen: 8 redenen voor blote voeten in jouw groep

Barrevoets bewegen: 8 redenen voor blote voeten in jouw groep
Voeten zijn ontworpen om op te lopen."The human foot is a work of art and a masterpiece of engineering" zei Leonardo da Vinci. De voet heeft geen ondersteuning en bescherming nodig. Ik leg je vandaag uit wat de blote voeten-voordelen zijn en doe een oproep.Laat kinderen op blote voeten bewegen!   Blote voeten reden #1 KrachtBewegen op blote voeten versterkt pezen, spieren en de botmassa enorm.Blote-voeten-hardlopers hebben sterker ontwikkelde voetspieren,