Bewegend leren, Rekendans, Taaldans

Een BN-er in mijn bijscholing: “Hij staat! Het is ongekend! Hij staat en ik sta ook!”

Zomer 2024 Terwijl ik de bijlage lees, voel ik de hitte opstijgen: vlekken in mijn nek, een blos op mijn wangen.Ik wist het niet, écht niet.   Zomer 2012 Ik zit in mijn woonkamer, op de bank op het puntje van mijn billen.Om me heen drentelen een dreumes en fanatiek op en neer wippende kleuter.Ik …

Bewegend leren, Het jonge kind

Mijn liefde voor de kleuter

Blote kleutervoeten bij Taaldans

Joef joef Mijn ‘naam’ (“juf, juf” soms “joef, joef”) klinkt gefluisterd en toch ook geroepen door de gang. ‘Wat gaan we doen vandaag?’ De overige koppies kijken verwachtingsvol naar me op wanneer ik de klas binnen loop. Naam voor naam komen ze in een enkele rij. ‘Handen in de zij en kijk naar … mij!’ …

Bewegend leren, Het jonge kind, Rekendans

Klokkijken ín beweging

Klokkijken in beweging   Een klok ís beweging. In groep 3 gaan we er altijd écht mee aan de slag: het klokkijken! Klokkijken hoort uiteraard bij het rekengebied en bevat heel veel beweging van zichzelf. De meeste klokken bewegen namelijk echt: het kleine gouden pendule klokje van oma, waarvan de balletjes dan weer rechts dan …

Bewegend leren, Het jonge kind, Rekendans, Taaldans

Drie keer hetzelfde thema en tóch drie keer anders!

Wanneer op drie verschillende scholen het thema hetzelfde is, gebruiken jullie dan elkaars les? Nee, zeker niet.     Artistieke vrijheid Ten eerste is dat heel onpraktisch, we maken de lessen vanuit onze eigen artistieke vrijheid en hoewel wel alledrie dansdocent zijn, gaat onze fantasie zijn geheel eigen weg. Ter vergelijking: vraag drie kunstschilders om …

Bewegend leren

Over mijn kekke kantoor en blitse bedrijfswagen

‘Miranda, mag ik bij jou op kantoor komen?’Zomaar een vraag van een schooldirecteur die kennis wilde maken en meer wilde weten over Taal- en Rekendans. Een vraag die mij inspireerde voor dit blog. Lees je mee? De startIn 2002 studeerde ik af van de Rotterdamse Dansacademie als docent dans. HBO-opgeleid en eerstegraads bevoegd. Ik was trots …

Bewegend leren, Rekendans, Taaldans

De veelzijdigheid van Taaldans® en Rekendans®

dansende kinderen

De veelzijdigheid van Taal- en Rekendans® Taaldans® en Rekendans® is een bewegend leren methode ontwikkeld door grondlegster Lenneke Gentle vanuit de prachtige wereld van de dans. Als moeder op zoek naar een speelsere en beweeglijkere manier van leren voor mijn kleuters, ging mijn vakmatige dansdocentenhart sneller kloppen toen ik deze methode ontdekte. En die liefde …