Zomer 2024 Terwijl ik de bijlage lees, voel ik de hitte opstijgen: vlekken in mijn nek, een blos op mijn wangen.Ik wist het niet, écht niet. Zomer 2012 Ik zit in mijn woonkamer, op de bank op het puntje van mijn billen.Om me heen drentelen een dreumes en fanatiek op en neer wippende kleuter.Ik …
Mijn liefde voor de kleuter
Joef joef Mijn ‘naam’ (“juf, juf” soms “joef, joef”) klinkt gefluisterd en toch ook geroepen door de gang. ‘Wat gaan we doen vandaag?’ De overige koppies kijken verwachtingsvol naar me op wanneer ik de klas binnen loop. Naam voor naam komen ze in een enkele rij. ‘Handen in de zij en kijk naar … mij!’ …
Symposium Hart voor de kleuter
Wat was er te doen op het WSK kleutersymposium 9 maart 2024 in Gouda
Iedere school een eigen schrift
Iedere dag een ander schrift Hoe hou je alles in de gaten als je op vijf verschillende scholen lesgeeft?Met op elke school 2-6 groepslessen Taal- en Rekendans®?En op elke school andere lestijden, andere thema’s en een andere zaal?Met behulp van schriften! Ouderwets hè? Gewoon ouderwetse analoge schriften om snel in te kunnen krabbelen.Elke naam: …
Bewegend leren in het speciaal onderwijs?
Veel gestelde vraag… HEBBEN JULLIE OOK ERVARING IN HET SPECIAAL ONDERWIJS? Regelmatig krijg ik bovenstaande vraag.Daarom vandaag het verhaal van teamlid Juf Lisanne. Lisanne vertelt:“De combinatie dans en pedagogiek heeft ervoor gezorgd dat ik in de afgelopen 10 jaar op verschillende plekken heb kunnen lesgeven als dansdocent. Als startende dansdocent kwam er een meisje in mijn …
Klokkijken ín beweging
Klokkijken in beweging Een klok ís beweging. In groep 3 gaan we er altijd écht mee aan de slag: het klokkijken! Klokkijken hoort uiteraard bij het rekengebied en bevat heel veel beweging van zichzelf. De meeste klokken bewegen namelijk echt: het kleine gouden pendule klokje van oma, waarvan de balletjes dan weer rechts dan …
Het belang van rekentaal
Wat is eigenlijk allemaal rekentaal en wat is het belang ervan?
Drie keer hetzelfde thema en tóch drie keer anders!
Wanneer op drie verschillende scholen het thema hetzelfde is, gebruiken jullie dan elkaars les? Nee, zeker niet. Artistieke vrijheid Ten eerste is dat heel onpraktisch, we maken de lessen vanuit onze eigen artistieke vrijheid en hoewel wel alledrie dansdocent zijn, gaat onze fantasie zijn geheel eigen weg. Ter vergelijking: vraag drie kunstschilders om …
Over mijn kekke kantoor en blitse bedrijfswagen
‘Miranda, mag ik bij jou op kantoor komen?’Zomaar een vraag van een schooldirecteur die kennis wilde maken en meer wilde weten over Taal- en Rekendans. Een vraag die mij inspireerde voor dit blog. Lees je mee? De startIn 2002 studeerde ik af van de Rotterdamse Dansacademie als docent dans. HBO-opgeleid en eerstegraads bevoegd. Ik was trots …
Voorstelrondje
Wie ben ik en waarom doe ik dit werk?