Bewegend Leren met HJK
Inspiratie workshops voor professionals

Peuters en kleuters leren door dans, spel en beweging

Het jonge kind heeft een natuurlijke bewegingsdrang die als lastig kan worden ervaren in de groep. Het jonge brein heeft veel beweging nodig om volledig
tot ontwikkeling te komen. Daar wordt al vele jaren bewijs voor aangeleverd. Maar, Bewegend Leren, hoe doe je dat in de praktijk? Zonder concessies te
doen op het gebied van leerdoelen en werkdruk? Het sleutelwoord is combineren.

Hoe?

Dat leer je in deze workshop(s). Je ontvangt informatie over de achtergrond, je ziet voorbeelden uit de praktijk én je gaat samen aan de slag met Bewegend
Leren. Na afloop ga je naar huis met inspiratie én oefeningen die je meteen in jouw groep kunt toepassen, met muziektips en inspirerende ideeën over materiaalgebruik.

Workshops gericht op professionals

Resultaten:
Inspiratie opdoen over het waarom van bewegend leren
Praktische handvatten en oefeningen om meteen toe te passen
Muziektips
Materiaaltips
Voorbeelden uit de praktijk

Van kunstvakdocent naar inspirator Bewegend Leren

Miranda MolhoekMijn naam is Miranda Molhoek, trotse eigenaar van Studio de Mol. Het is mijn missie om het primair onderwijs nóg beter te laten aansluiten op de natuurlijke behoeften en beweeglijkheid van het jonge kind, zonder daarbij concessies te hoeven doen op het gebied van onderwijsdoelen en werkdruk. Ik help leerkrachten door het geven van inspiratie workshops Bewegend Leren en ik help
scholen door het geven van lessen Taal- en Rekendans. Bij deze lessen wordt het vak dans in het primair onderwijs
ingezet als middel om de leerdoelen te behalen op een prettige en beweeglijke manier die goed past bij de natuur van het kind. Tijdens de lessen Taal- en Rekendans wordt gewerkt aan rekenen en wiskunde: lichaamsdelen, houding, beweging en ruimtelijke begrippen, maar ook aan getalbegrip, meten, meetkunde, luisterhouding, klankontwikkeling, rijm en ritme. Ook de ontwikkeling van zowel de actieve als passieve woordenschat wordt gestimuleerd. Dit alles in directe verbinding met de leerdoelen voor rekenen en taal én de door de school gehanteerde methode of het thema.

Waarom?

Ik ben hiermee gestart omdat ik bij mijn eigen beweeglijke kinderen merkte dat stilzitten op school problemen opleverde. Vanuit mijn achtergrond als dansdocent zocht ik naar mogelijkheden om het onderwijs aan te passen aan het kind, in plaats van andersom. Ik volgde een opleiding tot Taal- en Rekendansdocent in Den Haag en mag nu kinderen en leerkrachten helpen om de natuurlijke bewegingsdrang van Het Jonge Kind niet te zien als ‘handicap’ maar deze juist in te zetten als kracht tijdens het leren. Kinderen beleven bovendien veel plezier tijdens bewegend leren, en wie plezier heeft leert beter, sneller én makkelijker.



VAKDOCENT DANS

Neem geheel vrijblijvend CONTACT op met Studio de Mol, om uw wensen en de mogelijkheden te bespreken.

Scroll Up