Lisanne vertelt: “De combinatie dans en pedagogiek heeft ervoor gezorgd dat ik in de afgelopen 10 jaar op verschillende plekken heb kunnen lesgeven als dansdocent.
Als startende dansdocent kwam er een meisje in mijn les met het downsyndroom. Halverwege de les stond het meisje letterlijk met haar handen in het haar. Er gebeurde te veel voor haar. ‘Dit moet anders’ dacht ik, ‘maar hoe’? GYMPEDIA Na het afronden van de dansopleiding startte ik met de deeltijd opleiding pedagogiek. Door stages kwam ik voor het eerst in aanraking met het speciaal (basis)onderwijs. Eenmaal in de afstudeerfase raakte ik betrokken bij de ontwikkeling van de digitale methode ‘Gympedia’ en mocht ik daarvoor de leerlijn ‘Bewegen op muziek’ schrijven. Het eerste zaadje voor mij als dansdocent in het onderwijs was geplant.
‘S HEERENLOO
Sinds 2011/2012 ben ik dansdocent bij Dansclub Noorderhaven, onderdeel van Vrije Tijd en Vorming, ‘S Heeren Loo. Daar geef ik elke week, met veel plezier, dansles aan twee verschillende niveau groepen. Daarnaast verzorg ik eens in de 6 weken de interactieve disco avond bij de ‘itsoos’ van VTV zodat elke dansliefhebber van Noorderhaven gezellig een uurtje kan komen dansen.
MYTYLSCHOOL
Via een collega kwam ik terecht bij Mytylschool ‘De Ruimte’ waar ik een periode verantwoordelijk ben geweest voor het aanbieden van dansles na schooltijd. Dit is ook de plek geweest waar ik besloot dat het leren van gebaren ook voor mij nuttig is.
EEN TIK TEGEN JE HOOFD
In een van de lessen waren we met ons lijf aan het schilderen. Tijdens het dansen liep ik rond en vroeg de kinderen voor welke kleur ze hadden gekozen. Bij een van de leerlingen was mij niet helder voor welke kleur hij had gekozen en nadat ik drie keer de vraag had gesteld en hij drie keer antwoord had gegeven kreeg ik een tik tegen mijn hoofd. Zijn moeder schrok en legde mij uit dat hij het gebaar voor wit had gemaakt.
Leermoment! Ik wist meteen, hier moet ik iets mee. ONDERSTEUNENDE GEBAREN
Zeker bij ’s Heeren Loo maar ook als Taal- en Rekendans docent heb ik profijt van het gebruik van gebaren. Met name in het werken met NT2 kinderen. Ik gebaar nog lang niet vloeiend maar mondjes maat breid mijn kennis zich verder uit. Mijn gebaren kennis leer ik voornamelijk online via de lessen van ‘De Nederlandse Gebaren Challenge’ maar ook via ‘Het gebaar van de dag’ op Facebook.”
IETS VOOR OP JOUW SO SCHOOL? Werk jij op een school voor speciaal onderwijs en lees je al een tijdje mee? Heb je interesse in Taal- en Rekendans voor jouw doelgroep? Neem dan gerust contact op. Dan kijken we samen wat er mogelijk is voor jullie kinderen.
Ook de bijscholing voor leerkrachten is geschikt voor het speciaal onderwijs. Zo gaf ik al eens een drie uur durende interactieve lezing bij het Nederlands Onderwijs Gilde in Drachten aan leerkrachten voor deze doelgroep. Vraag er mij gerust naar.
Miranda info@studiodemol.nl |