Bewegend leren, Rekendans, Taaldans

Beweeg hun brein!

Over muziek en het brein: Erik Scherder

Beweeg hun brein. Het is een noodzaak

Voor mij is Bewegend Leren voor kinderen niet een fijn tussendoortje of een leuk extraatje. Ik denk dat ik genoeg kinderen heb gezien en dat ik lang genoeg werk met kinderen om te mogen zeggen dat de meeste kinderen van nature leren door te doen. Als ze heel klein zijn leren ze steeds een stapje verder te zetten om bij de bal te komen. Ze leren dat je op de zitting van een stoel moet gaan zitten en niet ernaast, door eraf te vallen. (Al onze waarschuwingen ten spijt: ‘kijk uit’, ‘pas op’. ) Ze leren dat zand niet lekker is door een hap te nemen. Ze leren onderzoekend, bewegend en spelenderwijs. Al doende.

Een pleidooi.

Waarom laten we de kinderen op school dan zo veel stilzitten op stoelen en werkjes maken op papier? Ik pleit voor meer bewegend onderwijs, meer Bewegend Leren. Dus niet minder bewegen en nog meer zitten, maar ervaren en doen! Ik breng die bewegende ervaring graag mee tijdens mijn lessen. De kleuters in mijn Taal- en Rekendanslessen leren bijvoorbeeld wat ervoor, ernaast, erachter, er overheen en er omheen is, door het te doen. Ze dansen dan bijvoorbeeld dat ze een cadeautje zijn. De ene leerling van het tweetal zingt en springt ervoor, ernaast etc. De ander blijft heel klein en stil liggen totdat we omwisselen. (Dat thema van het cadeautje past trouwens goed in Sinterklaas tijd of als het thema Feesten is. Tijdens een ander thema zou de opdracht voor dezelfde leerdoelen/begrippen er heel anders uit zien. Alle lessen zijn maatwerk!)

Beweeg hun brein!

Dat Bewegend Leren zo goed werkt, heeft natuurlijk niet alleen te maken met het plezier dat de kinderen aan de lessen beleven. Het is mooi meegenomen dat ze de liedjes zo leuk vinden dat ze deze de rest van de week nog zingen. En dat ze (nu in maart), nog steeds vragen om de ‘Sinterklaas-cadeautjesdans’. Het heeft er ook mee te maken dat de cognitieve (verstandelijke) functies een beroep doen op hetzelfde gebied in het brein als de motorische functies. Dus door Bewegend te Leren stimuleer je dat breindeel dubbelop. Meer hierover kun je lezen in dit artikel uit Trouw.  https://www.trouw.nl/home/beweeg-voor-je-brein-het-is-nooit-te-laat-om-te-beginnen-~ae3c0986/

Als je het goed doet, kost Bewegend Leren niet meer tijd, maar juist minder. Door het combineren van cognitieve functies met beweging, door nieuwe begrippen te koppelen aan (rijke) bewegingen gaat het leren sneller en makkelijker en maakt het geleerde een diepere indruk op de kinderen.

Nieuwsgierig geworden? Bel of mail me gerust. Of stel je vragen hieronder.
Laten we samen zorgen voor meer beweging terwijl we kinderen iets leren.
Voor inspiratie mag je mij volgen via facebook, linkedin, nieuwsbrief of mail

Studio de Mol, dans en educatie op iedere locatie

Dit artikel is geschreven door Miranda Molhoek.
Dansondernemer, dansende vrouw, dansende moeder en trotse eigenaar van Studio de Mol:
een pop-up dansschool voor dans en educatie op elke locatie.
Inspirator bewegend leren, Docent T
aal- en Rekendans, Vakdocent dans, Cultuurcoach dans,
Sámen Peuterdansen, Deskundigheidsbevordering kinderopvang/p.o., Specialist Dans en HJK

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *